00:00:00 / 00:00:00
Persoonlijkheden / Laureaten
Laureaten
Download hier het volledige palmares van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1937 tot 2019.
Persoonlijkheden
636 items | 64 Bladzijdes | Bladzijde
Niet-gerangschikte laureaat
VIOOL 2012
Na zijn muziekstudies in zijn geboorteland en aan het Conservatorio G.F. Ghedini van Cuneo (Italie) vervolgde Ermir Abeshi zijn opleiding bij Salvatore Accardo aan de Accademia Walter Stauffer in Cremona, aan het New England Conservatory in Boston bij Malcolm Lowe en aan de Muziekacademie van Pinerolo bij Dora Schwarzberg. Als concertmeester van het Conservatoriumorkest van Cuneo gaf hij van 2001 tot 2005 een reeks concerten in Europa en hij trad ook op in solorecitals en kamermuziekconcerten in Italie, de Tsjechische Republiek, Duitsland en in Boston. In 2004 debuteerde hij als solist met het Ghedini Symphony Orchestra en speelde daarna met het New England Conservatory Chamber Orchestra en het Filharmonisch Orkest van Bacau (Roemenie).
De detailpagina bekijken
Zesde prijs
VIOOL 1993
De detailpagina bekijken
Eerste prijs - Grote internationale prijs Koningin Elisabeth
COMPOSITIE 1960
Jean Absil was eerst leerling van Alphonse Oeyen, organist van de Basiliek van Bonsecours, en volgde daarna, vanaf 1913, les aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Na orkestratie en compositie bij Paul Gilson gestudeerd te hebben, kreeg hij de prijs van Rome en de Rubensprijs. Hij volgde eveneens lessen bij Florent Schmitt. Hij was docent aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth maar ook, gedurende meer dan veertig jaar, Directeur van de Academie van Etterbeek, die sedert 1963 zijn naam draagt. Hij was ook lid van de Koninklijke Academie van België. Gedurende heel zijn leven hebben twee activiteiten Jean Absil bezig gehouden: onderwijs en componeren. Als pedagoog heeft hij gedurende veertig jaar generaties van toondichters gevormd. Hij was een leider die de geest van zijn leerlingen opengesteld heeft voor de muziek van hun tijd. Jean Absil vormde een synthese van de Franse school, Stravinsky, Bartok, de polytonale, atonale en seriële muziek (J. Stehman). Zijn oeuvre omvat alle genres. Zijn eerste markante werk was La mort de Tintagiles. Uit zijn opzoekingen over de polytonaliteit en de atonaliteit ontstond een korte studie: Postulat de la musique contemporaine waarvoor Darius Milhaud een voorwoord schreef. Tussen 1926 en 1929 paste Jean Absil vooral de principes van zijn stijl toe op talrijke stukken kamermuziek. In 1936 kwam hij terug tot de grote orkestrale werken met de 2de Symfonie en de concerto's voor diverse instrumenten, waaronder een Concerto voor piano, dat voor de Internationale Ysaÿewedstrijd van 1938 verplicht werd en waardoor zijn faam definitief gemaakt werd. Jean Absil schreef grote werken zoals Les Bénédictions, Pierre Breughel l’Ancien, Les Voix de la Mer, alsook talrijke koorwerken, zowel geestelijke als profane. Hij heeft anderzijds ook vaak inspiratie gezocht in de folklore en in de subtiliteit van Oost-Europese ritmes. Joseph Dopp, die de Absiliaanse schrijfwijze karakteriseert, merkt terecht op dat het oor nooit een gevoel van tonale onzekerheid ondervindt bij het beluisteren van een werk van Jean Absil: als men niet meer mag refereren naar het klassieke “majeur-mineur” is het omdat de toondichter steeds weer nieuwe uitdrukkingen uitvindt en die van het ene naar het andere vernieuwt. Daaruit worden akkoorden geboren die, hoewel ze van de klassieke akkoorden verschillen, toch net als deze expressie, spanning en rust bevatten. Het werk van Jean Absil is nooit absoluut polytonaal: de schijnbare tonale onafhankelijkheid van de stemmen verdwijnt tenslotte steeds ten voordele van een enige tonaliteit.
De detailpagina bekijken
Eerste prijs - Grote internationale prijs Koningin Elisabeth
PIANO 1972
Valery Afanassiev was born in Moscow in 1946. He studied piano at the Moscow Conservatory with Emil Gilels and Yakov Zak. His international career took off in 1970 when he won the Queen Elisabeth Piano Competition. After completing a concert tour in Belgium he decided to leave his native country to seek political asylum in the West, becoming a Belgian citizen. His reputation as an artist extends his exceptional achievement as a pianist: he has written many novels as well as plays, inspired by Mussorgsky's piano cycle, Pictures at an Exhibition and Robert Schumann's Kreisleriana. Apart from this, he wrote the accompanying texts to his CD's with music from Bach, Beethoven, Brahms, Schumann, Mussorgsky and Chopin. Valery Afanassiev is also a very active chamber musician who performs with artists such as Gidon Kremer and Misha Maisky. He is a man of extraordinary culture, a wine expert and a dedicated collector and connoisseur of antiques. Recently, he started exploring his ambitions as a conductor and is trying to reconstruct the inimitable characteristic of the unique performances of Wilhelm Furtwängler, Willem Mengelberg, Otto Klemperer, Bruno Walter and Hans Knappertsbusch.
De detailpagina bekijken
Achtste prijs
PIANO 1960
Jouri Airapetian was born in Yerevan, Armenia. From 1941 to 1951 he studied at the Yerevan School of Music, in the class of R.K.Andriasyan. He continued his studies at the Yerevan State Conservatory. In 1956 he graduated from the Moscow State Conservatory (Y.V.Flier's class) with excellence, and in 1960 he did his graduate program in the same professor's class. Jouri Airapetian started teaching in 1961. He has been an Associate Professor since 1973 and has been teaching at the Yerevan State Conservatory since 1978. He was the Dean of its piano faculty from 1977 to 1994. In 1979 he received an academic degree of a Professor. Since 1960 he has maintained close creative relations with the Moscow State Conservatory. He headed the State Examinations Commission at the Moscow Conservatory from 1987 to 1992. Since 1985 Jouri Airapetian has taught master classes in cities across Russia and other countries such as France, Yugoslavia and South Korea. In 2004 he was awarded a Movses Khorenatsi Medal (RA) for his achievements in performing and for his teaching activities. He is a winner of the Fifth World Festival of Youth and Students in Warsaw (the 2nd Prize, 1955) and such international competitions as Franz Liszt (the 4th prize, 1956) and Queen Elisabeth (1960). Since 1982 Jouri Airapetian has been a jury member of a number of international competitions held in Moscow, St Petersburg, Bucharest, as well as cities in Latvia and other countries.
De detailpagina bekijken
Vijfde prijs
ZANG 2000
Lubana Al Quntar begon te studeren bij Galina Khaldiave in Damascus. Tijdens haar studies in Maastricht en Londen toerde ze door de Verenigde Staten als Dido in de eerste openlucht enscenering van Dido en Aeneas. Vervolgens trok ze naar Londen om er een jaar te werken bij Kenneth William en Graziella Sciutti. Ze vervolmaakte zich bij Claude Miloni in Frankrijk. Sinds haar Vierde Prijs op de Internationale Zangwedstrijd van Belgrado concerteert ze regelmatig in Belgrado, Griekenland, Libanon en Syrië. Momenteel staat ze aan het hoofd van het zang- en koordepartement van het Hoger Muziekinstituut van Damascus.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
ZANG 2018
Germán Enrique Alcántara begon zijn studies aan de muziekschool van de stad Posadas in Misiones. Hij vervolgde zijn opleiding zang en koordirectie aan de Nationale Universiteit van Cuyo, in de klas van Silvia Nasiff en van Ricardo Portillo. In 2014 gaat hij studeren aan de Maitrise de Notre-Dame in Parijs, bij Rosa Dominguez en vervolgens aan de Escuela Superior de Música Reina Sofía. Hij is laureaat van de Concurso Bach Joven in Paraguay, de Concurso para Jóvenes Estudiantes de Canto Lirico, de International Lyric Competition Ad Alta Voce en de Concurso de Zarzuela in Valleseco. Germán E. Alcántara trad op in de Philharmonie de Paris, op het Rheingau Musik Festival, het Festival Escales Lyriques en in de Opéra de Metz. Als koorzanger zingt hij in het koor van de universiteit van Mendoza, het operakoor van het Teatro Colón, de Chorakademie Lübeck en de Coro Academia Teatro del Lago.
De detailpagina bekijken
Derde prijs
PIANO 1972
De detailpagina bekijken
Tweede prijs
PIANO 1978
Gregory Allen, Professor of Piano at the Butler School of Music, was the Grand Prize winner of the 1980 Arthur Rubinstein International Piano Competition in Tel Aviv, won the second prize at the 1978 Queen Elisabeth Competition, and received top honors in the Los Angeles Young Musicians Foundation, the Gina Bachauer, and the Washington International Competitions. He has appeared with the New York, Los Angeles, and Israel Philharmonics, as well as orchestras in San Francisco, San Diego, Baltimore, Houston, Austin, and San Antonio. Major teachers include John Perry, Jerome Lowenthal, and Leon Fleisher.
De detailpagina bekijken
Twaalfde prijs
PIANO 1960
Kenneth Amada begon piano te studeren op de leeftijd van drie en gaf twee jaar later zijn eerste echte recital. Op zijn negentiende studeerde hij af aan de Rutgers University en datzelfde jaar maakte hij zijn debuut in New York, waar hij zich bij Moriz (of "Maurycy") Rosenthal vervolmaakte. Kenneth Amada heeft honderden recitals en solo-optredens gegeven over de hele wereld, die op radio en televisie uitgezonden zijn. Hij werkte onder meer samen met het Philadelphia Orchestra onder leiding van zowel Eugene Ormandy en Arthur Fiedler, de Symphony of the Air met zowel Alfred Wallenstein en Milton Katims, de Detroit Symphony, de National Symphony, de Baltimore Symphony, het Nationaal Orkest van België en het Filharmonisch Orkest van Warschau. Hij heeft zeven internationale concertreizen gemaakt en speelde in alle grote Europese landen en de voormalige Sovjet-Unie. Hij is een prijswinnaar van een aantal internationale wedstrijden, waaronder de Koningin Elisabethwedstrijd en het Leventritt Concours. Kenneth Amada mocht ook tal van onderscheidingen in ontvangst nemen, waaronder de Harriet Cohen International Piano Award, en kreeg beurzen voor concerttournees van de Rockefeller Foundation en het Bureau of International Education, met als doel uitstekende Amerikaanse artiesten te presenteren aan een internationaal publiek. Kenneth Amada werd in 1967 benoemd aan de faculteit van de Iowa School of Music en werd later de voorzitter van de pianoafdeling. Hij is nu hoogleraar emeritus.
De detailpagina bekijken
636 items | 64 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019