00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / CELLO 2017 / Orkesten en Dirigenten
Orkesten en Dirigenten
Orkest
Bijna 61 jaar geleden, in 1958 richtte Lola Bobesco het muziekensemble ‘Les Solistes de Bruxelles’ op, dat later omgedoopt werd tot ‘Ensemble d’archets Eugène Ysaÿe’. Vandaag heet het koninklijk kamerorkest Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Het orkest werkte regelmatig samen met de grootste artiesten, op de belangrijkste internationale podia : José Van Dam, Mstislav Rostropovitch, Aldo Ciccolini, Mischa Maïski, Maurice André, Arthur Grumiaux, Philippe Hirschhorn, Georges Octors, Jean-Pierre Wallez, Gidon Kremer, Louis Lortie, Jian Wang, Ivry Gitlis, Antoine Tamestit, Henri Demarquette, Richard Galliano, the Modigliani Quartet, Jean‑Philippe Collard, Gérard Caussé, Renaud en Gautier Capuçon, Augustin Dumay, Maria João Pires ; in Parijs, Peking, Abu Dhabi, Amsterdam, Rotterdam, Boekarest, Bayreuth, München, Luxemburg, Zürich, Genève, Sint-Petersburg, Brussel, enz. Vanaf 2003 werd het orkest geleid door zijn dynamische en vermaarde muzikaal directeur en hoofddirigent Augustin Dumay. In 2014 nam Frank Braley met veel enthousiasme de teugels over. Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie treedt geregeld op in België, samen met zijn eerste violist Jean-François Chamberlan. Het orkest is een partner van de Koningin Elisabethwedstrijd, een geregelde bondgenoot van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, Bozar, Flagey en tal van Belgische muziekfestivals, evenals de Stichting Koningin Paola. In Bergen, zijn thuisstad, brengt het orkest samen met Mars (Mons Arts de la Scène) en met de steun van de Stad Bergen, concerten met een gediversifieerd en origineel repertoire. Frank Braley stelt er een seizoen voor met de grootste internationale artiesten : Michel Portal, Paul Meyer, Eliane Reyes, Ronald Van Spaendonck, Augustin Dumay, Gérard Caussé, Steve Houben, Aurélien Pascal, Les Violons du Roy, Sylvain Cremers, Jean-Pierre Wallez, Richard Galliano, Jean-Paul Dessy, l’Orchestre Philharmonique de Liège, Renaud Capuçon, le Quatuor Modigliani, Jean-Philippe Collard, Anne Quéffelec, Miguel da Silva, Sergio Alapont, Barnabás Kelemen, Mathieu Herzog, Vahan Mardirossian, Henri Demarquette.
De detailpagina bekijken
Dirigent
Frank Braley volgde op een briljante wijze een ongewoon parcours voor artiesten van zijn kaliber. Hij staat er zelfs op dat hij eigenlijk nooit pianist wou worden. Een dilettant, kortweg, maar wel met het genie van een bevlogen amateur, die meer dan tachtig concerten per jaar speelt. Pas na lang twijfelen tussen wetenschap en muziek laat deze vlotte jongeman de universiteit voor wat ze is en vervoegt de rangen van de uitverkorenen aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Ondanks alle inspanningen om de laatste van de klas te zijn, komt deze knappe kop er overgediplomeerd buiten, en wordt onmiddellijk op de internationale scene gekatapulteerd met zijn Eerste Prijs in de Koningin Elisabethwedstrijd in 1991. Hoewel Frank Braley vaak wordt uitgenodigd om te spelen met de grootste orkestformaties en graag vergeleken wordt met de groten van de piano, is de roem hem niet naar het hoofd gestegen. Deze artiest, met zijn levendige intelligentie, snedige gevatheid en uitgesproken muzikale opvattingen, heeft niets verloren van zijn spontane en onbevangen houding tegenover de piano, gekenmerkt door humor en poëzie, ingetogenheid, gratie en onwrikbare oprechtheid. Want Frank Braley speelt voor het plezier, zowel van de grote emotie bij een recital als van de gedeelde vreugde in kamermuziek met vrienden, zoals Augustin Dumay, Paul Meyer, Eric Le Sage, Emmanuel Pahud en de broers Capuçon.
De detailpagina bekijken
Orkest
Musici van het orkest voor de finale cello 2017 (pdf) Brussels Philharmonic werd in 1935 opgericht door de Belgische openbare omroep (NIR), en concerteerde in de loop van zijn bestaan met internationale topdirigenten en -solisten. Het orkest heeft een uitstekende reputatie voor het creëren van nieuwe composities, en werkte samen met wereldvermaarde componisten als Bartók, Stravinsky, Messiaen en Francesconi. De historische thuishaven is Flagey, waar het orkest repeteert en concerteert in de akoestisch tot de wereldtop behorende Studio 4. Sinds 2015 is Stéphane Denève muziekdirecteur van Brussels Philharmonic. Deze Franse topdirigent komt met een duidelijke missie naar Brussel : hij wil in zijn programma’s de muziek uit de 21ste eeuw combineren met de grote klassiekers, en zo een dialoog opzetten tussen het repertoire van vroeger en dat van de toekomst. Het nieuwe platform dat Denève met Brussels Philharmonic lanceert zal hierin een grote rol spelen : CffOR (Centre for Future Orchestral Repertoire) wil sleutelinformatie rond symfonische composities vanaf 2000 verzamelen, en initieert zo een brede wereldwijde dialoog rond die composities die de tand des tijd zullen doorstaan. Op internationaal vlak heeft Brussels Philharmonic een eigen plaats veroverd, met vaste afspraken in de grote Europese hoofdsteden (waaronder Parijs, Londen, Berlijn, Wenen, Salzburg). De internationale vertegenwoordiging door IMG Touring zorgt bovendien voor tournees en concerten in onder andere Japan en de Verenigde Staten. Een andere specialisatie waarmee Brussels Philharmonic zich internationaal profileert, is filmmuziek. Voor het opnemen en uitvoeren van soundtracks zijn Galaxy Studios en Film Fest Gent vaste partners. Internationale erkenning kwam onder meer met de Oscarwinnende muziek voor ‘The Artist’ (muziek van Ludovic Bource). Met initiatieven zoals de spin-off rond filmmuziek, een stichting voor de aankoop van strijkinstrumenten (met Puilaetco Dewaay Private Bankers), en recent de Tax Shelter, schrijft het orkest innovatie bewust in op alle vlakken en niveaus van de werking. Samen met verschillende partners werkt Brussels Philharmonic aan uiteenlopende cd-reeksen die internationale bijval krijgen : met Klara rond Vlaamse solisten, met Palazzetto Bru Zane en dirigent Hervé Niquet rond Franse romantische muziek en met Film Fest Gent rond grote filmmuziekcomponisten. Met Brussels Philharmonic Recordings maakt het orkest referentie-opnames van het grote symfonische repertoire. Met Deutsche Grammophon en Stéphane Denève is een veelbekroonde cd verschenen, gewijd aan het 21ste-eeuwse repertoire van Guillaume Connesson (Diapason d’or de l’année 2016 en CHOC Classica de l’année 2016). Brussels Philharmonic is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap.
De detailpagina bekijken
Dirigent
Sinds september 2015 is Stéphane Denève de nieuwe muziekdirecteur van Brussels Philharmonic. Samen met het orkest lanceert hij tegelijkertijd CffOR (Centre for Future Orchestral Repertoire) : een uitgebreide online database, gewijd aan 21ste-eeuwse composities voor orkest met kans op ‘repertoire-status’. Tegelijk blijft Stéphane Denève gastdirigent bij het Philadelphia Orchestra. Van 2005 tot 2012 was hij muziekdirecteur van het Royal Scottish National Orchestra (RSNO), en van 2011 tot 2016 muziekdirecteur van het Radio Sinfonieorchester Stuttgart (SWR). Hoewel hij helemaal thuis is in een zeer breed repertoire, heeft Denève een grote affiniteit met Franse muziek, en zet hij zich speciaal in voor de 21ste-eeuwse muziek. Na zijn studie orkestdirectie aan het Conservatorium van Parijs begon Stéphane Denève zijn carrière als assistent bij Sir Georg Solti, Seiji Ozawa en Georges Prêtre bij het Orchestre de Paris en de Opéra National de Paris. Zijn grote liefde voor de stem bracht hem naar de Deutsche Oper am Rhein, waar hij vaste dirigent was van 1997 tot 2001. Hij dirigeerde ook verschillende producties in de Opéra National de Paris, het Royal Opera House Covent Garden van Londen, de Scala van Milaan, de Nationale Opera Amsterdam en het Liceu in Barcelona, en stond op het Festival van Glyndebourne en het Festival Saito Kinen. Ook zijn symfonische carrière nam een hoge vlucht. Het lijstje met Denèves recente Europese afspraken oogt dan ook indrukwekkend, met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, l’Orchestre National de France, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Philharmonia Orchestra (Londen), het London Symphony Orchestra, de Münchner Philharmoniker, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Wiener Symphoniker, het Orchestra Sinfonica dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Swedish Radio Symphony Orchestra, het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra. In Noord-Amerika werkt Stéphane Denève regelmatig samen met de orkesten van Philadelphia, Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Cleveland, Saint Louis en Toronto, en maakte hij onlangs een geslaagd debuut met het New York Philharmonic. In Azië is hij vaak te gast bij het NHK Symphony Orchestra in Tokyo, het Seoul Philharmonic Orchestra, het China National Symphony Orchestra en het Malaysian Philharmonic Orchestra. Stéphane Denève heeft een nauwe band met vele topsolisten, waaronder Jean-Yves Thibaudet, Leif Ove Andsnes, Yo-Yo Ma, Lang Lang, Leonidas Kavakos, Nikolaj Znaider, Frank-Peter Zimmermann, Gil Shaham, James Ehnes, Emanuel Ax, Lars Vogt, Nikolaï Lugansky, Paul Lewis, Joshua Bell, Hilary Hahn, Renaud en Gautier Capuçon. Al drie maal won Stéphane Denève de prestigieuze ‘Diapason d’Or de l’année’: in 2007, 2012 en 2016 voor opnames rond Roussel, Debussy en Connesson. In 2012 stond hij op de shortlist voor ‘Gramophone’s Artist of the Year’, en in 2013 werd hij bekroond tijdens de International Classical Music Awards. Tenslotte hecht Stéphane Denève veel belang aan het werken met de toekomstige generatie musici, en steunt hij jonge muzikanten in projecten zoals het New World Symphony in Miami en het Tanglewood Music Center van de Boston Symphony.
De detailpagina bekijken
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019