00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / PIANO 2016 / Jury
Jury
De namen van de juryleden worden na de videopreselectie bekend gemaakt, samen met de namen van de geselecteerde kandidaten.

De samenstelling van de jury kan van ronde tot ronde verschillen, maar de juryleden zetelen telkens in de hele ronde waarvoor ze gevraagd zijn. Aan het eind van elke ronde overhandigt elk jurylid zijn of haar punten voor alle kandidaten aan de gerechtsdeurwaarder. De juryleden stemmen niet voor hun eigen leerlingen en er vindt geen beraadslaging plaats.
De juryvoorzitter, bijgestaan door een secretaris, leidt het verloop van de wedstrijd. Zij nemen niet aan de stemmingen deel. Vanaf 2019 is Gilles Ledure de juryvoorzitter voor de komende instrumentale sessies (2019, 2020 &2021), Bernard Foccroulle voor de komende zangsessie (2022).
Persoonlijkheden
15 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Voorzitter van de jury
Arie Van Lysebeth was Voorzitter van de Jury van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1996 tot 2018. Hij begon op zijn vierde met viool. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel deed hij hogere studies in muziektheorie, fagot, (piano), kamermuziek en orkestleiding. Na een aanwervingswedstrijd verwierf hij de functie van fagotsolist bij het Symfonieorkest van de Belgische Radio en Televisie. Twee jaar later werd hij ex aequo winnaar in de Internationale Fagotwedstrijd in Praag. Tegelijkertijd gaat hij zich vervolmaken in orkestdirectie bij Bruno Maderna in Salzburg en bij Pierre Boulez in Zwitserland. Vanaf 1970 dirigeerde hij het Vlaams Kamerorkest in binnen- en buitenland. Als gastdirigent leidde hij de bekendste Belgische orkesten en diverse symfonieorkesten in de Verenigde Staten, Argentinië, Taiwan, Engeland, Italië en Duitsland. Hij concerteerde met befaamde solisten zoals Igor Oistrakh, José Van Dam, Murray Perahia, Augustin Dumay e.a. Van 1995 tot 2004 was hij dirigent van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij jarenlang eerst docent kamermuziek (1970-1994) en later directeur (1994-2003) was. Aansluitend werd hij artistiek directeur van de Muziekkapel Koningin Elisabeth (2004-2014).
De detailpagina bekijken
Jurylid - Lid van de artistieke commissie
Diane Andersen werd opgeleid door Stefan Askenase en kreeg waardevolle adviezen van de Hongaarse pianiste Annie Fischer. Ze maakte met succes carrière als soliste, kamermusicus en pedagoge. Wereldwijd gaf ze concerten in zalen als de Carnegie Hall, het Rudolfinum, het Concertgebouw, het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten en La Fenice, onder de leiding van gerenommeerde dirigenten als Bruno Maderna, Pierre Boulez, Wolfgang Sawallisch, Georges Prêtre en Okko Kamu. Ze werd uitgeroepen tot International Steinway Artist en ontving de Grand Prix du Disque de l’Académie Charles Cros, de Fuga Trofee (UBC), de Harriet Cohen International Bach Medal en de Classical Music Award (Midem). Op haar uitgebreide discografie tellen we een aantal integrale opnames (Jongen-Pierné) en wereldpremières van werken van onbekende of vergeten componisten. Een aantal hedendaagse werken werden aan haar opgedragen. Contacten met beroemde musici als Kodály, Tansman, Nono en Gertler (partner en vriend van Bartók) vormden voor haar een onschatbare bron van artistieke verrijking. Diane Andersen is erehoogleraar van het Conservatoire royal van Brussel en ze geeft vandaag masterclasses in Noord-en Zuid-Amerika, Canada, Japan, China, Korea en Europa. Op internationale wedstrijden wordt ze regelmatig uitgenodigd als jurylid. Ze is Voorzitster van EPTABelgium (Wallonië-Brussel).
De detailpagina bekijken
Jurylid
De Noorse pianist Håkon Austbø maakte zijn debuut op veertienjarige leeftijd. Hij studeerde aan het Conservatoire National Supérieur en de École Normale de Musique in Parijs, aan de Juilliard School in New York, aan de Hochschule für Musik und Theater in München, en in Londen. Na meer dan 30 jaar in Nederland gewoond en gewerkt te hebben, keerde hij terug naar Noorwegen, waar hij een uitmuntende carrière als solist en kamermusicus blijft nastreven in een repertoire variërend van de pre-klassieke tot de hedendaagse muziek. Hij won verscheidene prijzen, ondermeer in Frankrijk (het Olivier Messiaenconcours voor hedendaagse muziek in 1971) en Noorwegen (o.a. de Prijs van de Noorse muziekcritici in 1989, Muzikant van het Jaar in 1992 en de Grieg Prijs in 2003). Zijn discografie, die meer dan 40 opnames bevat, viel ook meerdere malen in de prijzen, waaronder zijn cd’s van Skryabin en Messiaen, twee van zijn favoriete componisten. In Rusland is hij eerste vicepresident van de internationale Skryabin Society en hij is daarnaast de drijvende kracht achter het LUCE-project dat een realisatie van de kleurenpartij in Skryabins symfonisch gedicht Prometheus behelst, voor het eerst uitgevoerd in Den Haag en daarna ook in een aantal andere landen. Olivier Messiaen noemde Håkon Austbø ‘de ideale vertolker’ van zijn muziek. Hij is momenteel bezig met een onderzoeksproject gericht op het presenteren van kleurenprojecties in Messiaens werken.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Frank Braley volgde op een briljante wijze een ongewoon parcours voor artiesten van zijn kaliber. Hij staat er zelfs op dat hij eigenlijk nooit pianist wou worden. Een dilettant, kortweg, maar wel met het genie van een bevlogen amateur, die meer dan tachtig concerten per jaar speelt. Pas na lang twijfelen tussen wetenschap en muziek laat deze vlotte jongeman de universiteit voor wat ze is en vervoegt de rangen van de uitverkorenen aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Ondanks alle inspanningen om de laatste van de klas te zijn, komt deze knappe kop er overgediplomeerd buiten, en wordt onmiddellijk op de internationale scene gekatapulteerd met zijn Eerste Prijs in de Koningin Elisabethwedstrijd in 1991. Hoewel Frank Braley vaak wordt uitgenodigd om te spelen met de grootste orkestformaties en graag vergeleken wordt met de groten van de piano, is de roem hem niet naar het hoofd gestegen. Deze artiest, met zijn levendige intelligentie, snedige gevatheid en uitgesproken muzikale opvattingen, heeft niets verloren van zijn spontane en onbevangen houding tegenover de piano, gekenmerkt door humor en poëzie, ingetogenheid, gratie en onwrikbare oprechtheid. Want Frank Braley speelt voor het plezier, zowel van de grote emotie bij een recital als van de gedeelde vreugde in kamermuziek met vrienden, zoals Augustin Dumay, Paul Meyer, Eric Le Sage, Emmanuel Pahud en de broers Capuçon.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Iain Burnside verweeft op een doortastende manier zijn rollen van pianist, gelauwerd presentator en veelzijdig programmator. Hij heeft de recitals begeleid van ’s werelds grootste stemmen. Zijn opnames bestrijken een eclectisch repertoire, variërend van Beethoven tot Copland, met een speciale plaats voorbehouden voor de hoofd- en zijwegen van de Engelse songs, getuige zijn alom geprezen cd’s met werk van Britten, Finzi, Ireland, Butterworth, Gurney, Parry en Vaughan Williams. In 2014 heeft hij voor Delphian de volledige melodieën van Rachmaninov opgenomen met zeven vooraanstaande Russische artiesten. In samenwerking met de Londense Guildhall School of Music and Drama heeft hij een aantal hoogstindividuele theaterstukken geschreven. Zijn stuk A Soldier and a Maker werd opgevoerd in het Barbican Centre en op het Cheltenham Festival en werd uitgezonden door de BBC als onderdeel van hun programmatie ter herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Als docent en spreker werkt Iain Burnside voor de Royal Opera House en de National Opera Studio. Hij is International Visiting Artist aan de Koninklijke Ierse Academie voor Muziek in Dublin.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Sinds zijn succes als medewinnaar van de Internationale Tchaikovskywedstrijd in 1982 in Moskou, heeft Peter Donohoe een voorname internationale carrière ontwikkeld. Hij wordt geprezen als een van de belangrijkste pianisten van onze tijd, voor zijn muzikaal vakmanschap, stilistische veelzijdigheid en indrukwekkende techniek. Hij trad op met alle belangrijke Londense orkesten, evenals meerdere Europese en Amerikaanse orkesten. Hij maakte zijn achttiende verschijning op de BBC Proms in 2012 en werd uitgenodigd op vele prestigieuze festivals. Op zijn programma staan optredens met de Dresdner Philharmonie, het BBC Concert Orchestra, het Konzerthausorchester Berlin, het BBC Philharmonic Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra (onder leiding van Simon Rattle), een Britse tournee met het Symfonieorkest van de Russische Federatie, evenals concerten in Zuid-Amerika, Europa, Hong Kong, Korea, Rusland en de Verenigde Staten. Peter Donohoe beschikt over een indrukwekkende catalogus van opnames, waaronder een recente tweede cd van Prokofievs pianosonates voor SOMM Records, een cd met Preludes en Fuga’s van Shostakovich voor Signum Records en een schijf met solo pianowerken van Skryabin. Peter Donohoe kreeg eredoctoraten in de muziek van zeven Britse universiteiten en werd in 2010 bekroond met de titel Commander of the British Empire voor zijn diensten aan de klassieke muziek.
De detailpagina bekijken
Jurylid
De in 1969 in Argentinië geboren pianist Nelson Goerner studeerde aan het Nationale Conservatorium in Buenos Aires. Na het winnen van het Franz Lisztconcours (1986) in Buenos Aires kon hij studeren bij Maria Tipo in Zwitserland. Daar won hij in 1990 het Concours de Genève. Hij is een veelgevraagde gast op festivals als La Roque d’Anthéron en Verbier en treedt regelmatig op in de concertzalen van onder andere Parijs, München, Stuttgart en Milaan. In het Amsterdamse Concertgebouw werd hij uitgenodigd in de serie ‘Meesterpianisten’. Als solist trad hij op met orkesten als het Philharmonia Orchestra, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin en het NHK Symphony Orchestra Tokyo. Hij heeft ook tweemaal op de BBC Proms gesoleerd met het BBC Philharmonic Orchestra. Daarnaast speelt de concertpianist veel kamermuziek met internationaal gerenommeerde musici en is hij als liedbegeleider actief. Nelson Goerner heeft tal van cd-opnames gemaakt met o.a. repertoire van Chopin, Rachmaninov, Liszt en Busoni. Een Chopinopname voor het Chopin Instituut in Warschau werd onlangs onderscheiden met een "Diapason d’Or".
De detailpagina bekijken
Jurylid
Sinds de Duitse pianist Markus Groh de Koningin Elisabethwedstrijd heeft gewonnen in 1995 heeft hij zich gevestigd als een van de meest veelzijdige pianisten van zijn generatie. Hij heeft wereldwijd opgetreden met orkesten als de London Symphony, het Cleveland Orchestra, de New York Philharmonic, het Philadelphia Orchestra, de National Symphony Washington D.C., de San Francisco Symphony, de New Japan Philharmonic en de St. Petersburg Philharmonic, onder zulke vooraanstaande dirigenten als Ivan Fischer, Neeme Järvi, Fabio Luisi, Kent Nagano, Jonathan Nott en David Robertson. Zijn solorecitals brachten hem naar een aantal van de belangrijkste concertpodia in Amsterdam, Athene, Berlijn, Brussel, Frankfurt, Londen, München, New York, Tokio, Toronto, Vancouver, Wenen, Washington D.C. en Zürich. Zijn eerste SACD-opname van de Sonate in b, de Fantasie en Fuga op B-A-C-H en de Totentanz van Franz Liszt kreeg uitstekende recensies in gerenommeerde kranten (waaronder The Times en Frankfurter Allgemeine Zeitung), evenals in de grote muziekbladen. Een tweede opname, gewijd aan Brahms, werd eveneens overladen met lovende kritieken. Markus Groh woont in Berlijn en New York.
De detailpagina bekijken
Jurylid
In 1985 won Daejin Kim de Internationale Robert Casadesuswedstrijd in Cleveland en het jaar daarop maakte hij zijn debuut in New York. Sindsdien heeft hij in recital en met orkest opgetreden in de grootste steden van de Verenigde Staten, Europa en Azië. In 2006 werd hij benoemd tot Hoogleraar van het Jaar door de Muziekvereniging van Korea en onlangs werd hij gelauwerd als Kunstenaar van het Jaar door het Ministerie van Cultuur van Korea. Hij was lid van de jury van de Busoni-, Beethoven- (Bonn), en Rubinsteinwedstrijden en die van Leeds. Na een nauwe samenwerking met het Suwon Philharmonic Orchestra als solist en dirigent, werd Daejin Kim in 2008 de muziekdirecteur van het ensemble, dat hij in 2012 leidde tijdens een Europese tournee door München, Wenen, Praag en op het Merano Festival. Hij is ook muziekdirecteur van de Kumho Art Hall Chamber Music Society. Voor Sony maakte hij een opname van twee pianoconcerten van Mozart met het Symfonisch Orkest van de Poolse Nationale Radio, dat hij leidde aan de piano, alsook een live opname van de volledige symfonieën van Sibelius. Hij doceert momenteel piano aan de Korea National University of Arts en leidt het Korean National Institute for the Gifted in Arts.
De detailpagina bekijken
Jurylid - Lid van de artistieke commissie
Aleksandar Madžar (Belgrado, 1968) begon piano te studeren bij Gordana Malinovic en vervolmaakte zich bij Arbo Valdma, Elisso Virsaladze en Daniel Blumenthal in Novi Sad, Belgrado, Moskou en Brussel. Hij mocht verschillende prijzen in ontvangst nemen, waaronder de 3de Prijs in Leeds, en hij won de wedstrijden van Genève (1987), Ferruccio Busoni (1989) en Umberto Micheli (1997). In 1990 maakte hij zijn debuut met de Berliner Philharmoniker onder leiding van Iván Fischer. Sindsdien heeft hij regelmatig als solist en kamermuzikant door heel Europa getourd. Af en toe treedt hij ook op in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en het Verre Oosten. Aleksandar Madžar is docent aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
De detailpagina bekijken
15 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019