00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / ZANG 2018 / Jury
Jury
De namen van de juryleden worden na de videopreselectie bekend gemaakt, samen met de namen van de geselecteerde kandidaten.

De samenstelling van de jury kan van ronde tot ronde verschillen, maar de juryleden zetelen telkens in de hele ronde waarvoor ze gevraagd zijn. Aan het eind van elke ronde overhandigt elk jurylid zijn of haar punten voor alle kandidaten aan de gerechtsdeurwaarder. De juryleden stemmen niet voor hun eigen leerlingen en er vindt geen beraadslaging plaats.
De juryvoorzitter, bijgestaan door een secretaris, leidt het verloop van de wedstrijd. Zij nemen niet aan de stemmingen deel. Vanaf 2019 is Gilles Ledure de juryvoorzitter voor de komende instrumentale sessies (2019, 2020 &2021), Bernard Foccroulle voor de komende zangsessie (2022).
Persoonlijkheden
17 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Voorzitter van de jury
Arie Van Lysebeth was Voorzitter van de Jury van de Koningin Elisabethwedstrijd van 1996 tot 2018. Hij begon op zijn vierde met viool. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel deed hij hogere studies in muziektheorie, fagot, (piano), kamermuziek en orkestleiding. Na een aanwervingswedstrijd verwierf hij de functie van fagotsolist bij het Symfonieorkest van de Belgische Radio en Televisie. Twee jaar later werd hij ex aequo winnaar in de Internationale Fagotwedstrijd in Praag. Tegelijkertijd gaat hij zich vervolmaken in orkestdirectie bij Bruno Maderna in Salzburg en bij Pierre Boulez in Zwitserland. Vanaf 1970 dirigeerde hij het Vlaams Kamerorkest in binnen- en buitenland. Als gastdirigent leidde hij de bekendste Belgische orkesten en diverse symfonieorkesten in de Verenigde Staten, Argentinië, Taiwan, Engeland, Italië en Duitsland. Hij concerteerde met befaamde solisten zoals Igor Oistrakh, José Van Dam, Murray Perahia, Augustin Dumay e.a. Van 1995 tot 2004 was hij dirigent van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij jarenlang eerst docent kamermuziek (1970-1994) en later directeur (1994-2003) was. Aansluitend werd hij artistiek directeur van de Muziekkapel Koningin Elisabeth (2004-2014).
De detailpagina bekijken
Jurylid
Via de podia van ‘s werelds meest prestigieuze operahuizen - de Metropolitan Opera in New York, de Opera van Parijs, de Covent Garden in Londen, La Scala in Milaan, de Weense Staatsoper en het Teatro Colón in Bueno Aires - tot de concertzalen van Salzburg, Berlijn, Rome, Parijs en New York, is de naam van Martina Arroyo (New York) synoniem komen te staan voor musiceren van de hoogste plank. Ze staat bekend voor haar vertolkingen van Verdi, Puccini, Strauss en Mozart en voelt zich eveneens thuis in het hedendaagse repertoire. Ze heeft meer dan 50 opnames op haar actief, waaronder grote opera’s en orkestoptredens, gemaakt onder de leiding van internationaal gereputeerde dirigenten. Martina Arroyo is professor emeritus van de Universiteit van Indiana, bestuurder van de Carnegie Hall en de Metropolitan Opera Guild alsook Fellow of the American Academy of Arts and Sciences. Gedurende zes jaar was ze lid van de National Endowment for the Arts en ze ontving een van de allereerste American Council for the Arts awards. Ze heeft de Martina Arroyo Foundation, Inc. gesticht, die onder haar artistieke leiding twee programma’s voor jonge zangers ondersteunt; een ‘Role Development Class’ en een zes weken durende zomerresidentie ‘Prelude to Performance’. Martina Arroyo ontving de Kennedy Center Honor evenals eredoctoraten van verschillende universiteiten, waaronder de Juilliard School, het Hunter College, de New England School of Music en de Rutgers University
De detailpagina bekijken
Jurylid
Renée Auphan, geboren in Marseille, begon haar loopbaan als assistent-regisseur bij de Opera. Daarna vervoegde ze de Monte-Carlo Opera en nam er vijf jaar lang de algemene leiding waar. Nog tijdens haar studies zang en muziek maakte ze haar operadebuut in de Opéra Comique en vervolgens op de podia van Monte Carlo en Marseille. Ze trad daarna op als soliste in de Parijse Opera, vooral in de periode dat Rolf Liebermann er de leiding had. In 1983 zette ze een punt achter haar carrière als zangeres en werd benoemd tot hoofd van het toenmalige Lausanne-festival, dat ze transformeerde in een opera- en balletseizoen. Zo creëerde ze de Opéra de Lausanne, die ze leidde van 1984 tot 1995. In 1993 ontving ze de Prix des Belles-Lettres van Franstalig Zwitserland, voor haar boek Mezza voce. Tussen 1995 en 2001 stond Renée Auphan aan het hoofd van het Grand Théâtre de Genève, en tot 2009 was ze directeur van de Opéra de Marseille. Sindsdien regisseerde ze er verschillende producties, waaronder Manon van Massenet, La Chartreuse de Parme van Sauguet, L’Héritière van Jean-Michel Damase en Sampiero Corso van Tomasi. Ze hernam er, na Lausanne en Tours, L’Aiglon van Honegger en ook Ibert, en dit jaar nog brengt ze er een heropvoering van La Traviata. Zij is Officier de la Légion d’Honneur en Officier de l’Ordre du Mérite.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Haar vijftig jaar lange internationale carrière bracht Teresa Berganza naar de podia van de meest prestigieuze zalen wereldwijd : La Scala, Covent Garden, Metropolitan Opera, Teatro Colón en de Opera’s van onder meer Parijs, Rome, Wenen, Hamburg, Stockholm, Chicago, Dallas en San Francisco. Ze heeft er gezongen onder de leiding van de gerenommeerde dirigenten van de 20ste eeuw, zoals C.M. Giulini, H. von Karajan, G. Solti, Z. Mehta, C. Abbado, D. Barenboim en R. Muti. Haar podiumprésence en de kracht van haar vertolkingen konden steeds op veel bijval rekenen en waren enorm in vraag bij regisseurs als F. Zeffirelli, J.P. Ponnelle, G. Strehler, P. Faggioni. Ze vertolkte onder andere de rollen van Cherubino, Zerlina, Dorabella, Rosina, Angelina, Isabella, La Périchole, Charlotte en Carmen. Haar repertoire reikt van de Italiaanse barokmeesters tot de 20ste-eeuwse componisten, met een voorliefde voor de Spaanse muziek. Naast haar carrière als soliste geeft Teresa Berganza talrijke master classes in de grootste Spaanse en internationale muziekcentra, meer bepaald in Madrid, Santander, Parijs, Sint-Petersburg, Rome, enz. Onder de ongeveer honderd onderscheidingen die ze in ontvangst mocht nemen, hecht ze in het bijzonder belang aan de medaille die ze van de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando gekregen heeft als eerste dame met een academische rang.
De detailpagina bekijken
Jurylid van de preselectie
Na zijn studies aan de Muziekuniversiteit van Boekarest debuteerde Marius Brenciu in 1997 als Don Ottavio (Don Giovanni). Hij won tal van prijzen, waaronder in 2000 de 2de prijs op de Koningin Elisabethwedstrijd en in 2001 de onderscheiding Singer of the World op de Cardiff Singer of the World Competition. Hij werkte onder leiding van dirigenten als C. Abbado, L. Maazel, Z. Mehta, V. Gergiev, K. Petrenko, M. Jansons en S. Ozawa, met toonaangevende orkesten als de Berliner Philharmoniker, het Gewandhaus Orchester, het NDR Sinfonieorchester, de BBC Philharmonic, en het Orchestre Philharmonique de Radio France. Marius Brenciu heeft opgetreden in La Bohème in Hamburg, San Francisco, Tel Aviv en Brussel ; La Rondine in de Metropolitan Opera, evenals in Parijs en Toulouse ; Simon Boccanegra in Hamburg ; La Traviata in Berlijn, Rome, Brussel, San Diego en Montpellier ; Jevgeni Onegin in Wenen, Tokio, Genève, Zürich en München ; L’Elisir d’amore in Berlijn en Tel Aviv. Hij heeft opnames gemaakt voor EMI, de BBC, de SWR, de NHK en Radio France. Hij werkte samen met regisseurs als F. Zeffirelli, P. Stein, N. Joel, K. en U. Hermann en A. Homoki. Hij maakte opnames voor EMI, BBC, SWR, NHK en Radio France. Hij woonde enkele jaren in Brussel en werd Belgisch staatsburger.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Peter de Caluwe (Dendermonde) studeerde literatuur en theaterwetenschappen aan de universiteiten van Gent, Brussel en Antwerpen. Gerard Mortier nodigde hem in 1986 uit bij de Muntschouwburg waar hij actief was als dramaturg met specifieke verantwoordelijkheid voor perscontacten, public relations en jongerenprojecten. In 1989 verzochten Pierre Audi en Truze Lodder hem deel uit te komen maken van het team in Amsterdam. In 1994 werd hij benoemd tot casting director, waarna hij zich ontwikkelde tot hoofd artistieke zaken. De Caluwe is sinds 2007 algemeen directeur/intendant van de Koninklijke Muntschouwburg. Een tweede mandaat verbindt hem aan het huis tot 2019. In oktober 2011 werd de Munt onder leiding van Peter de Caluwe uitgeroepen tot Operahuis van het Jaar door het toonaangevende Duitse vaktijdschrift Opernwelt. In november 2011 werd hij door Radio Klara en Muziekcentrum Vlaanderen gekozen tot Muziekpersoonlijkheid van het Jaar. In 2013 werd Peter de Caluwe verkozen tot Manager van het jaar door de Vlaamse Vereniging voor Bestuur en Beleid. In datzelfde jaar ontving hij het ereteken van Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres. Peter de Caluwe heeft de eerste master honoris causa van de Instituts Saint-Luc in Brussel ontvangen en was van 2011 tot 2013 President van Opera Europa, de organisatie van professionele operahuizen en festivals in Europa.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Salvatore Champagne trad op in de grootste operahuizen en concertzalen in de Verenigde Staten en in Europa. Hij debuteerde in 1988 toen hij werd geselecteerd als tenorsolist voor een Europese tournee met Leonard Bernstein. Direct daarna trad hij toe tot het ensemble van het Badisches Staatstheater in Karlsruhe, waarmee hij vele belangrijke tenorrollen vertolkte. De volgende tien jaar werd hij uitgenodigd voor gerenommeerde huizen als het Opernhaus van Zürich, de Deutsche Oper am Rhein, het Teatro Bellini en de Bayerische Staatsoper. Naast zijn optredens in de opera heeft Salvatore Champagne ook tal van concerten gegeven, onder meer met het London Philharmonia Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij behaalde prijzen op de Mirjam Helin International Singing Competition en de International Vocal Competition 's-Hertogenbosch, evenals beurzen van Musica, de Sullivan Foundation en het National Institute for Music Theatre. In 2004 ging Salvatore Champagne op aanraden van zijn leraar en mentor Richard Miller studeren aan de faculteit zang van het Oberlin College and Conservatory, een faculteit waarvan hij nu directeur is.
De detailpagina bekijken
Jurylid - Lid van de artistieke commissie
Marc Clémeur, geboren in Antwerpen, voltooide zijn universitaire studies theaterwetenschap en musicologie in Keulen, en was daarna assistent-regisseur van Götz Friedrich in Amsterdam, Bayreuth en Düsseldorf. In 1977 werd hij producent klassieke muziek voor de Belgische radio en televisie. In 1984 werd hij benoemd tot directeur van het Vlaams Filharmonisch Orkest en in 1989 tot directeur van de Vlaamse Opera, die onder zijn leiding een internationale reputatie verwierf. In 2009 kwam hij aan het hoofd van de Deutsche Oper am Rhein. Hij startte er een origineel project, gericht op een brede illustratie van het repertoire, van barokmuziek tot hedendaagse muziek, met een bijzondere aandacht voor hedendaagse componisten (Battistelli, Eötvös, Manoury). Hij wijdde een cyclus aan Janáèek, geregisseerd door Robert Carsen, en bracht zelden uitgevoerde werken van Franse componisten (Charpentier, Rameau, Thomas, Meyerbeer, Bizet, Chausson). Hij hechtte ook belang aan initiatieven die een jong publiek stimuleren. Onder zijn leiding maakte de Opéra Studio, gevestigd in Colmar, haar roeping waar als productiecentrum van opera’s voor kinderen. Na een zeer lange carrière in de muziekwereld, wordt Marc Clémeur nu vaak gevraagd als artistiek adviseur door operahuizen en wedstrijdorganisaties, en uitgenodigd als jurylid van prestigieuze internationale muziekwedstrijden.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Helmut Deutsch is één van de meest gevraagde en vermaarde liedbegeleiders ter wereld. Hij werd geboren in Wenen en studeerde er aan het Konservatorium, de Music Academy en de Universität für Musik und darstellende Kunst. In 1965 ontving hij de Wiener Kompositionspreis en op 24-jarige leeftijd werd hij benoemd tot hoogleraar. Hoewel hij zich onderscheidde in kamermuziek, met befaamde instrumentalisten, concentreerde hij zich toch vooral op liedbegeleiding. In zijn beginjaren begeleidde hij de sopraan Irmgard Seefried, daarna was hij twaalf jaar lang vooral de vaste begeleider van Hermann Prey. Nadien speelde hij in de grote concertzalen en werkte samen met gerenommeerde zangers, zoals Jonas Kaufmann, Diana Damrau en Michael Volle. Helmut Deutsch nam meer dan honderd cd’s op. In de afgelopen jaren lag vooral de ontwikkeling van jonge talenten hem nauw aan het hart: na zijn functie als docent in Wenen bleef hij lesgeven, voornamelijk aan de Hochschule für Musik und Theater in München, waar hij gedurende 28 jaar hoogleraar liedinterpretatie was. Daarnaast is hij gastdocent aan verschillende andere scholen en geeft hij vele master classes in Europa en het Verre Oosten. In recital treedt hij vooral met de jonge Zwitserse tenor Mauro Peter, één van zijn laatste studenten in München, graag op.
De detailpagina bekijken
Jurylid
Aan de Universiteit van Gent volgde Serge Dorny kunstgeschiedenis, archeologie, musicologie en communicatiewetenschappen. Daarnaast genoot hij in dezelfde stad ook een muziekopleiding aan het Conservatorium. In 1983 werd hij onder leiding van Gerard Mortier muziekdramaturg bij de Muntschouwburg. Later verhuisde hij naar het Festival van Vlaanderen, waarvan hij in 1989 artistiek directeur werd. In 1996 werd hij benoemd tot algemeen en artistiek directeur van het London Philharmonic Orchestra, het huisorkest van het Londense South Bank Centre, dat instaat voor het operafestival van Glyndebourne. Tegelijk deed men vaak een beroep op zijn vakkundige raad en zetelde hij in de jury’s van internationale wedstrijden voor dirigenten (Helsinki en Bamberg) en pianisten (Monte-Carlo). Sinds 2003 is hij directeur-generaal van de Nationale Opera in Lyon. In oktober 2008 riep de Universiteit van Montréal hem uit tot doctor honoris causa. Hij is lid van de raden van bestuur van het Franse jeugdorkest en het Nationale Conservatorium van Lyon. Van zijn talrijke publicaties vermelden we hier Opera, De toekomst van een verleden (met Johan Thieleman).
De detailpagina bekijken
17 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019