00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / ZANG 2008 / Kandidaten / Kandidaten
Kandidaten
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Eerste prijs - Grote internationale prijs Koningin Elisabeth
De Hongaarse tenor Szabolcs Brickner studeerde zang en klarinet aan de Franz Liszt-Akademie in Budapest. Daarna volgde hij master classes aan de Hochschule für Musik Augsburg bij Hans-Joachim Beyer en Edith Wiens en volgde hij les bij Nicolai Gedda. Hij trad op met het Symfonieorkest van de Munt, het Philharmonisches Orchester Luxemburg, het Nationaal Orkest van België, het Pannon Philharmonic Orchestra, de filharmonische orkesten van Hongarije en Budapest en met dirigenten als Giuliano Carella, Nicolas Chalvin, Adam Fischer, Valery Gergiev, Nicola Luisotti, Günter Neuhold, Paolo Olmi, Kazushi Ono, Helmuth Rilling, Michel Tabachnik en Christopher Warren-Green. Recent debuteerde hij aan de Bayerische Staatsoper, zong het Verdi-Requiem onder de leiding van Günther Neuhold, Beethovens 9de Symfonie onder de leiding van Michel Tabachnik en Die Jahreszeiten (Haydn) met het Orquestra Ciudad de Granada. Hij zong Jaquino (Fidelio) op het Gergievfestival in Rotterdam en Alfredo op een gala-uitvoering van La Traviata aan de Opera van Frankfurt. Aan de Opéra du Rhin zong hij Belmonte (Entführung aus dem Serail). Hij wordt regelmatig uitgenodigd door de Hongaarse Staatsopera, waar hij rollen als Tamino (Zauberflöte), Jaquino (Fidelio), Nemorino (L’Elisir d’Amore), Roméo (Roméo et Juliette) en met veel succes Lenski (Eugen Onegin) gezongen heeft. In zijn concertrepertoire tellen we Magnificat van Carl Philipp Emanuel Bach, Mozarts Krönungsmesse en Requiem, Haydns Schöpfung, Beethovens 9de Symfonie, Mendelssohns Elias, Schumanns Dichterliebe, Verdis Requiem en Lieder van Strauss en Mahler. Szabolcs Brickner is ook verbonden aan het Nationaltheater van Weimar, waar hij o.a. Lenski (Eugen Onegin), Baron Kronthal (Der Wildschütz), Tamino (Zauberflöte) en Don Ottavio (Don Giovanni) zingt.
De detailpagina bekijken
Tweede prijs
'Lyrische Revelatie' van de Franse muziekprijzen Victoires de la Musique in 2010, wijdt mezzo-sopraan Isabelle Druet haar carrière even graag aan concert en recital als aan opera. Haar atypische parcours begon ze bij de traditionele en populaire muziek. Daarnaast volgde ze een acteeropleiding en stichtte ze de compagnie La Carotte, waarmee ze spektakels op poten zet die zowel theater, sprookjes als muziek omvatten. In 2007 studeerde ze af aan het Conservatorium van Parijs en in hetzelfde jaar werd ze uitgeroepen tot de Révélation classique lyrique van het Franse Adami. Onder haar operarollen tellen we Zaïde (Europe Galante) en La Sagesse, Sidonie en Mélisse (Armide) in het Théâtre des Champs-Elysées onder de leiding van William Christie, Tovenares (Dido en Aeneas), Arcabonne (Amadis) en de 3de Dame (De Toverfluit) geleid door René Jacobs op het Festival van Aix-en-Provence, de Salle Pleyel en de Philharmonie in Berlijn. Ze heeft haar stem geleend aan Ruggiero (Alcina) en Angelina, de titelrol van een adaptatie van La Cenerentola van Rossini in Parijs. Daar zingt ze ook regelmatig aan de Opéra Comique. In 2011-2012 debuteert ze aan de Opéra de Paris in Salomé van Strauss. In concert trad ze onder andere op onder de leiding van F.X. Roth in Das Lied von der Erde van Mahler in Tokio en in de Maeterlinck Lieder van Zemlinsky met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège. Met het BBC National Orchestra of Wales vertolkte Isabelle Druet de Nelsonmis van Haydn. Voor de Elias van Mendelssohn werkte ze samen met het Nationaal Orkest van België in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. Ze werkt ook regelmatig mee aan concerten gewijd aan de religieuze muziek : het Requiem van Mozart in Troyes, Pau en Normandië en de Motets van Charpentier en Lully met Les Arts Florissants in de Carnegie Hall in New York. Met Le Poème Harmonique nam ze in 2004 de cd "Plaisir d'amour" op en in 2007 "Firenze 1616" bij Alpha. In 2008 kreeg de dvd van Cadmus et Hermione met Le Poème Harmonique een Diapason d'Or, de ffff Télérama, 4 sterren van Monde de la Musique, de R10 van Classica en een "BBC music choice". In 2011 nam ze bij het Aparté label haar eerste recital-cd op met pianiste Johanne Ralambondrainy, "Jardin Nocturne", gewijd aan de Franse melodie.
De detailpagina bekijken
Derde prijs
De Poolse mezzo-sopraan Bernadetta Grabias behaalde eerst diploma's piano en hobo. In 2004 studeerde ze af in zang aan de Muziekacademie van Lodz bij Ziemowit Wojtczak. Ze studeerde eveneens orkestdirectie. Samen met pianist Michal Grabias won ze een prijs op de 13de Internationale Wedstrijd voor 20-ste eeuwse muziek in Lodz (2001) en behaalde ze de finales van de 6de J.I. Paderewski Internationale Kamermuziekwedstrijd in Krakow (2002). Als soliste werd ze ook op een aantal wedstrijden gelauwerd en in 2008 mocht ze de 'Polish Brilliant of Dziennik Lodzki' prijs voor uitzonderlijke jonge artiest in ontvangst nemen. Sinds 2004 is Bernadetta Grabias als soliste verbonden aan het Theater van Lodz. Voor haar opgemerkte dubbele debuut in "Adriana Lecouvreur" en "Lucrezia Borgia" werd ze beloond met de Leon Schiller Prijs voor het Beste Debuut. Op haar operarepertoire tellen we rollen als Carmen, Isabella (L’italiana in Algeri), Orsini (Lucrezia Borgia), Lucretia (The Rape of Lucretia), Princessa di Bouillon (Adriana Lecouvreur), Olga (Eugen Onegin), Cherubino (Le Nozze di Figaro), Dorabella (Così fan tutte), Jane Seymour (Anna Bolena), Rosina et Berta (Il barbiere di Siviglia), Nicklausse (Les Contes d’Hoffmann), Doralba (L’impresario in Augustie), Miss Baggott (The Little Sweep) en Jadwiga (Straszny dwór). Ze legt zich ook toe op de religieuze muziek en heeft ondermeer in Verdi's Requiem, Mozarts Requiem en Krönungsmesse, Liszts Via Crucis en Pergolesi's Stabat Mater gezongen. Bernadetta Grabias kon reeds samenwerken met dirigenten als Kazushi Ono, Julia Jones, Johan Neal Axelrode, Lukasz Borowicz, Will Crutchfield, Stefan Klingele en Günter Neuhold. Ze heeft opgetreden met het Symfonisch Orkest van de Munt, het Nationaal Orkest van België, het orkest van de Opéra Royal de Wallonie, het Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera, de filharmonische orkesten van Lodz en Poznan en het Symfonisch Orkest van de Hongaarse Radio.
De detailpagina bekijken
Vierde prijs
De Georgische sopraan Anna Kasyan begon haar muzikale opleiding in een school voor begaafde kinderen in Tbilisi (Georgië). In het conservatorium van dezelfde stad studeerde ze viool, piano en zang. Ze verhuisde in 2003 naar Parijs om er zich te vervolmaken aan de Ecole normale de Musique Alfred Cortot. In de opera debuteerde ze als Rosina (Il Barbiere di Siviglia) tijdens het festival “Opéra en Plain Air” in Parijs. In 2007 zong ze Norina (Don Pasquale) in de Opera van San Marino en daarna Zerlina (Don Giovanni) in Montpellier, Metz en Rouen. Onder haar andere operarollen tellen we Cleopatra (Giulio Cesare), Armida (Rinaldo), Susanna (Le Nozze di Figaro), Despina en Fiordiligi (Così fan tutte), Snegurotchka (The Snow Maiden), Leïla (Les Pêcheurs de perles), Juliette (Roméo et Juliette), Adina (L’Elisir d’amore), La Calisto (La Calisto) en Euridice (Orfeo ed Euridice). Anna Kasyan treedt ook regelmatig op in concert en gaf recitals in de Carnegie Hall in New York, het Grand Théâtre in Genève, de Hermitage en de Philharmonic Hall in Sint-Petersburg, het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, de Herkulessaal in München, de Vlaamse Opera, de Opera van Québec en die van Rouen. Haar concertrepertoire omvat Pergolesi’s Stabat Mater, Handels Dixit Dominus, Bachs Magnificat, Haydns Die Schöpfung, Rossini’s Petite Messe Solennelle en Stabat Mater, Mozarts Requiem, Mendelssohns Symfonie n.2 Lobgesang, Alberts Die Seejungfräulein en Canteloubes Chants d’Auvergne. In 2007 componeerde Eric de Belleval voor haar het theaterstuk Contretemps, dat in première ging in de Salle Cortot in Parijs. Anna Kasyan won tal van prijzen op internationale wedstrijden, zoals die van Renata Tebaldi (2de prijs) en Adami-Corradetti (Lyrische revelatie). Ze won de eerste editie van de Vibrarte Internationale Muziekwedstrijd en de Internationale Operawedstrijd van het Muziekfestival van Straatsburg in 2009, werd door de Victoires de la Musique Classique uitgeroepen tot Lyrische revelatie in 2010 en behaalde in datzelfde jaar de 3de prijs van de zangwedstrijd van Toulouse. Anna Kasyan hecht veel belang aan haar herkomst en haar muzikale cultuur. Ze heeft een groot aantal Armeense, Georgische en Russische stukken op haar repertoire staan. In de Opera van Rouen gaf ze rond dit thema een recital in de “Voix du Monde”-serie.
De detailpagina bekijken
Vijfde prijs
Yury Gorodetski started his career at the age of 19 at the conservatoire of Minsk in Belarus under supervision of professor Viktor Skorobogatov. He is a soloist of the Belarus National Opera Theatre since 2006. His first opera performance was the part of Lensky (Eugene Onegin, P. Tchaikovsky). Yury also performed the roles of Mozart (Mozart and Salieri, N. Rimsky-Korsakov), Berendei (Snow maiden, N. Rimsky-Korsakov), Tamino (Magic Flute, W. A. Mozart), Alfredo (Traviata, G. Verdi), God’s fool (Boris Godunov, M. Musorgsky), Vladimir Igorevitch (Prince Igor, A. Borodin). He performed as Conte Errico (La Vera Costanza, J. Haydn) in Madrid, Spain and Treviso, Italy (conductor J. L. Cobos), Ly-Lam (L'inimico delle donne, B.Galuppi) in Liège (conductor R. Alessandrini). Additionally, his repertoire includes various romances by Tchaikovsky, Rachmaninov, Schuman, Schubert, Strauss etc. and the parts of Nemorino (Love potion, G. Donizetti), tenor (Requiem, W. A. Mozart), Don Ottavio (Don Giovanni, W. A. Mozart). He has performed solo recitals in Minsk, Gomel, Brest, Moscow, Kazan, St. Petersburg, etc. In December 2007 he took part in the staging of the opera La Traviata (as Alfredo) with conductor Marco Boemi in Kazan (Russia). Yury Gorodetski performed in duet with Maria Guleghina in Moscow in June 2007. He is a participant of the Chamber music festival Three centuries of classical romance in St. Petersburg. During the 2011-12 season he performs at the Opera de Liège as Don Basilio (Le Nozze di Figaro, W.A.Mozart), Der Steuermann (Der Fliegende Hollander, R.Wagner) & Conte Errico (La vera costanza, J. Haydn). He will participate in a few productions of the Bolshoi Theatre in Moscow in the 2012-2013 season. Since 2009, Yury Gorodetski is a student at the Opera Studio of the Queen Elisabeth College, where he works with José van Dam. He is a winner of various Russian and Belarusian contests and was a finalist of the Francisco Vinas Competition in Barcelona (2007), where he was awarded a special prize by Dalton Baldwin (master-classes at International Academy Music in Nice).
De detailpagina bekijken
Zesde prijs
Gabrielle Philiponet begon haar zangstudies bij Daniel Ottevaere. In 2005 werd ze toegelaten tot de operastudio van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, geleid door José Van Dam en ondersteund door De Munt in Brussel. Ze volgde talrijke master classes bij Jocelyne Dienst, Helmut Deutsch, Tom Krause en Anne-Marie Fontaine. Bij Janine Reiss heeft ze aan haar repertoire gewerkt. De Franse sopraan mocht in 2008 de Prijs van de Stad Brussel in ontvangst nemen op de Koningin Elisabethwedstrijd. Ze won ook o.a. de 3de Prijs van de Internationale Operawedstrijd van Marseille en de Speciale Prijs van de Jury op die van Marmande. Tijdens haar deelname aan de operastudio van De Munt trad Garbielle Philiponet voor het voetlicht met de rollen van Suzanna (La Nozze di Figaro), Despina (Cosi fan tutte) en Zerline (Don Giovanni) met het Orchestre de Chambre de Wallonie. Ze debuteerde als Lauretta met José Van Dam in Gianni Schicchi in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten met het Nationaal Orkest van België. Een hoogtepunt onder haar concerten is het Mozarttribuut dat ze met Eric-Emmanuel Schmidt en Les Agrémens in 2006 op het Festival van Wallonië bracht. Ze trad daarnaast opnieuw op als Suzanna en als Magda (La Rondine) aan de Opéra National Lorraine, Musette (La Bohème) in Marseille, Adina (L’Elisir d’amore) in Massy, Eurydice (Orphée aux Enfers) in Montpellier, Fee (Cendrillon) in De Munt in Brussel, Despina (Cosi fan tutte) in Toulon en een Amazone in Scènes de Chasses, een wereldpremière door René Koering. Ze vertolkte de rollen van Feu, Princesse en Rossignol (L’Enfant et les Sortilèges) met het Orchestre Symphonique de Montréal onder de leiding van Kent Nagano. Ze zong Corinna (Viaggio a Reims) op een tournee langs Nancy, Nice, Saint-Etienne, Bordeaux, Marseille en Toulouse.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
De Engelse sopraan Elizabeth Bailey studeerde aan de Londense Guildhall School of Music & Drama. Ze ontving meerdere beurzen en vervolmaakte zich bij de operastudio van dezelfde school. Sindsdien heeft ze onder meer op het festival van Glyndebourne opgetreden, meer bepaald in producties van Le Nozze de Figaro en Die Fledermaus. Ze vertolkte reeds de volgende rollen : Gravin van Folleville (Il Viaggio a Reims) op een grote tournee doorheen Frankrijk, Guadalena en Manuelita (La Perichole), Second Woman (Dido and Aeneas), Oscar (Un Ballo in Maschera), Elvira (L'Italiana in Algeri), de Prinses (Le chat botté) en Barbarina (Le Nozze de Figaro) aan de Opera van Lausanne, Fortune (Gulliver) en Rosina (La Finta semplice) met de Jeune Opéra Compagnie (Zwitserland), Crobyle (Thais) bij de Grange Park Opera, Philine (Mignon), Lucia (The Rape of Lucretia), Barbarina (The little green swallow) en Thérèse (Les mamelles de Tirésias). Elizabeth Bailey zingt ook in concerten en oratoria zoals Carmina Burana (Lausanne), de Messias van Haendel, het Duitse Requiem van Brahms, het kerstoratorium van Bach en Elias van Mendelssohn. In 2007 werd ze uitgenodigd voor een recital op het festival Menuhin in Gstaad. In 2010 heeft ze concertaria's van Mozart gezongen met het Orchestre des pays de Savoie. Elizabeth Bailey is finaliste en laureate van talrijke internationale wedstrijden, waaronder Operalia 2009, ARD 2009, Barcelona (Vinas) en Bern (Ernst Haefliger). In 2005 mocht ze drie prijzen in ontvangst nemen op de Europese wedstrijd van Macon : de Eerste Prijs in Opera, de Tweede Prijs voor Franse melodie en de prijs van het orkest.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
De Canadese sopraan Layla Claire studeerde aan de Universiteit van Montréal en vervolmaakte zich aan het Curtis Institute of Music. In 2010 mocht ze de allereerste Hildegard Behrens Foundation Award in ontvangst nemen. In 2008 won ze de Mozartprijs op de Wilhelm Stenhammar International Music Competition. Ze kreeg beurzen van de J. Desmarais Stichting en de Canada Art Council en won prijzen op de Palm Beach Opera Competition, de George London Foundation Competition en de Emerging Classical Artists Competition. Haar vertolkingen van de heldinnen van Mozart leverden haar veel lof op in Noord-Amerika en Europa. In 2009 zong ze de rol van Susanna (Le Nozze di Figaro) bij de Palm Beach Opera en met James Levine en het Tanglewood Music Center Orchestra vertolkte ze de rollen van Fiordiligi (2007) en Donna Anna (2009). In het Curtis Opera Theatre zong ze Donna Elvira (Don Giovanni) en Contessa (Le Nozze di Figaro). In 2010 kreeg ze de Prijs van de vrienden van het Festival van Aix-en-Provence voor de beste Mozartvertolking. Haar concertrepertoire omvat Beethovens Missa Solemnis en de 9de Symfonie onder de leiding van Yannick Nézet-Séguin, Mahlers 2de Symfonie met de Boston Symphony geleid door Michael Tilson Thomas en nadien ook met James Levine en Mahlers 4de Symfonie met de Virginia Symphony. Ze werd uitgenodigd op de festivals van Tanglewood, Manchester en Lanaudière. Layla's seizoen 2011-12 omvat haar New Yorks recitaldebuut in de Carnegie Hall en debuten met de symfonische orkesten van Dallas, Toronto, Baltimore en Kansas City. Als deelneemster van het Lindemann Young Artist Development Program blijft ze ook optreden bij de Metropolitan Opera.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
Mezzo-sopraan Michèle Losier maakt binnenkort haar debuut aan de Londense Royal Opera House als Dorabella (Cosi fan tutte), in de titelrol van Cherubini’s Medea in het Théatre du Champs Elysées en als Dulcinée (Don Quichotte) in Nice. Onder haar recente vertolkingen tellen we rollen als Cherubino (Le Nozze di Figaro) in de San Francisco Opera, een Europese concerttournee als Ruggiero (Alcina) onder de leiding van Marc Minkowski en met Les Musiciens du Louvre, Dorabella in de Arizona Opera, Mercedes in het Teatro alla Scala, Donna Elvira in de Palm Beach Opera, Cherubino in de Washington Opera, Wellgunde en Grimgerde in de Ring van Wagner in de Seattle Opera, Niklausse (Les Contes d’Hoffmann) in de Boston Lyric Opera, Diane (Iphigénie) in de Seattle Opera en Lazuli (L'Étoile) in de Opéra de Montréal. Als laureate van de Metropolitan Opera Audities in 2005 mocht ze in 2007 in de Met debuteren, in de rol van Diane in Glucks Iphigénie en Tauride, onder de leiding van Louis Langrée. Daarnaast zingt ze ook Mrs. Grose (The Turn of the Screw), Hänsel (Hänsel und Gretel), Concepcion (L’Heure Espagnole), L'Enfant (L’Enfant et les Sortilèges), Stefano (Roméo et Juliette), Siebel (Faust), Romeo (I Capuleti e i Montecchi) en Dido (Dido and Aeneas). Ze brengt religieuze muziek van Rossini, Vivaldi, Handel, Dvorák en Bach en recitals die variëren van het Lied tot hedendaagse werken. In concert trad Michèle Losier op met een wereldpremière van Gilles Tremblay met het Montreal Symphony Orchestra onder de leiding van Kent Nagano, Beethoven's 9de Symfonie met het Montreal Metropolitan Orchestra, het Toronto Symphony Orchestra en het Seattle Symphony Orchestra, Mahler’s Kindertotenlieder, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Mozarts Requiem met Les Violons du Roy op tournee door Amerika en ze zong op het May Festival in Cincinnati onder de leiding van James Conlon. Michèle Losier studeerde aan de McGill University en was lid van het San Francisco Opera Merola Program, het Opéra de Montréal Atelier Lyrique en het Juilliard Opera Center in New York. Ze ontving tal van beurzen, waaronder die van de Jacqueline Desmarais Stichting, de Conseil des Arts et des Lettres du Québec, de Canada Council for the Arts en de Sylva-Gelber Stichting. Na haar succes op de Koningin Elisabethwedstrijd nam ze de Chansons van Henri Duparc op met pianist Daniel Blumenthal. De cd werd in 2009 op het Fuga Libera label uitgebracht en gevolgd door een recitaltournee doorheen Europa met de steun van BNP Paribas Fortis Bank.
De detailpagina bekijken
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019