00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / ZANG 2011 / Kandidaten / Kandidaten
Kandidaten
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Eerste prijs - Grote internationale prijs Koningin Elisabeth
De Koreaanse sopraan Haeran Hong won in mei 2011 de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang. Door de New York Times geprezen voor haar "sprankelende toon" en "knappe uitspraak", was Haeran Hong in 2010 finaliste van de Audities van de Metropolitan Opera en de winnaar van een beurs van de Career Bridge Competition. Ze kaapte ook de eerste prijzen weg op de wedstrijden van Daegu en de Georgia Christian University. Van het Koreaanse Ministerie voor Cultuur kreeg ze een Cultuurprijs.   Haeran Hong heeft een aantal hoofdrollen in de opera op haar repertoire staan, waaronder Susanna (Le Nozze di Figaro) in het Juilliard Opera Theater en in het Korean National University of Arts Opera Theater, waar ze ook Adina (L'Elisir d'Amore) zong. Ze vertolkte de rol van Gilda (Rigoletto) aan de Guang-Gin Gu Opera. Haar professionele debuut maakte ze als Pamina (Die Zauberflöte) in de Daejeon Art Center Opera. Aan de Juilliard School, waar ze bij Edith Bers studeerde, zong ze de titelrol in L’Incoronazione di Poppea, Sœur Constance (Dialogues des Carmélites) en Dalinda (Ariodante). Aan de Glimmerglass Opera vertolkte ze als Young American Artist 2010 de rol van Barbarina (Le Nozze di Figaro). In het seizoen 2011-12 debuteert Haeran Hong bij de Metropolitan Opera als Gekroond Kind (Macbeth) en bereidt ze als invaller de rol van Waldvogel (Siegfried) voor. In recital zal ze aan het werk te horen zijn in België, Luxemburg, Brazilië, Washington en Rusland.
De detailpagina bekijken
Tweede prijs
De Belgische tenor Thomas Blondelle (°Brugge, oktober 1982) studeerde zang bij Catherine Vandevelde en musicologie aan de KU Leuven. Hij is laureaat van het Francisco Viñas Concours in Barcelona (2005), de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang (2011, 2de prijs) en het Belvedere Concours in Wenen (2012). Tijdens zijn studies debuteerde hij aan De Munt in Brussel in de hoofdrol van Hans Scholl/Die Weisse Rose (2003), en zong Alfredo/La Traviata en Tamino/Die Zauberflöte voor Akouna in Parijs. Van 2006 tot 2009 was hij ensemblelid van het Staatstheater Braunschweig en zong daar onder meer Belmonte/Die Entführung aus dem Serail, Cassio/Otello, Boris/Katja Kabanova, Orlando/Orlando Paladino, Eisenstein/Die Fledermaus, Edwin/Die Csardasfürstin, en Alfredo/La Traviata. Sinds 2009 is hij vast solist van de Deutsche Oper Berlin en zong daar onder meer Tamino/Die Zauberflöte, Ismaele/Nabucco, Macduff/Macbeth, David/Die Meistersinger von Nürnberg, Walther/Tannhäuser, Froh/Das Rheingold, Don Ottavio/Don Giovanni, Male Chorus/The Rape of Lucretia, Prince/L’amour des trois oranges, Zinovij/Lady Macbeth, Herodes/Salome en Chevalier/Dialogues des Carmélites. Daarnaast was hij onder meer te zien in De Munt, de Opéra National du Rhin, de Volksoper Wenen, de Bayerische Staatsoper München, de Deutsche Oper am Rhein, het Staatstheater Wiesbaden, het Schleswig-Holstein Festival, het Luzern Festival, de BBC Proms, de Cincinnati Opera, het Seiji Ozawa Festival. Hij was solist bij o.a. het RIAS Kammerchor, de Stuttgarter Philharmoniker, WDR Sinfonieorchester, Orchestre de Monte Carlo, Bamberger Symphoniker, Orchestre de Paris, Brussels Philharmonic, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Vlaams Symfonieorkest en New York Philharmonic. Hij werkte als solist met dirigenten als Marco Armiliato, Alexander Joel, Jiri Kout, Sigiswald Kuijken, Kent Nagano, Carlo Rizzi, Donald Runnicles, Marc Albrecht, Lothar Zagrosek, Alain Altinoglu en Alan Gilbert. Daarnaast is hij ook actief als liedzanger : hij gaf recitals in Japan voor de Musashino Foundation, in het Théâtre du Châtelet, in Berlijn en China. In 2014 verscheen zijn derde lied-cd : Dreams & Nightmares, met Liebrecht Vanbeckevoort als pianist. Ook is hij componist en librettist. In het seizoen 2015-2016 zong Thomas Blondelle Pelléas/Pelléas et Mélisande en Herodes/Salome aan de Deutsche Oper Berlin en het Grand Théâtre de Luxembourg, Max/Der Freischütz aan de Staatsoper Stuttgart, Claudio/Das Liebesverbot aan de Opéra National du Rhin in Straatsburg en Jaquino/Fidelio in Cincinnati (USA). Hij was solist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in Amsterdam (Concertgebouw), bij Opera Vlaanderen en in China (debuuttournee). In het seizoen 2016-2017 zingt hij onder meer Erik/Der Fliegende Holländer en Herodes/Salome in Berlijn, Loge/Das Rheingold en Lenski/Onegin in Wiesbaden en Erik/Der Fliegende Holländer in Stuttgart.
De detailpagina bekijken
Derde prijs
Na haar studies koordirectie in haar geboortestad ging Elena Galitskaya in 2002 naar de Academie voor Koorkunst in Moskou om er zang te studeren bij Vera Aleksandrova en Svetlana Nesterenko. Ze volgde ook master classes bij B. Guida, R. Bado, D. Zola en T. Berganza. In 2010 was ze laureate van de Académie de chant mozartien van het Festival d’art lyrique in Aix-en Provence en in hetzelfde jaar behaalde ze ook een speciale prijs op de Internationale Francisco Viñaswedstrijd. Ze was in concert te horen in het Requiem van Mozart, de Johannespassie van Bach, de Messe van Schubert, Elias van Mendelssohn, Jeanne d’Arc van Honegger, en ook in Lieder en Franse melodieën zowel in Frankrijk als in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten. In de Opéra National van Lyon vertolkte ze Lioussa (Moscow, Cheryomushki van Shostakovich), Laurie Moss (The Tender Land van Copland), Zerlina (Don Giovanni), Barbarina (Le Nozze di Figaro) en Despina (Così fan tutte).
De detailpagina bekijken
Vierde prijs
Anaïk Morel begon haar opleiding in Lyon, waar ze in 2001 ging studeren aan het CNSM en sinds 2003 les volgde bij Françoise Pollet. Van 2006 tot 2008 vervolmaakte ze zich aan de Opernstudio Bayerische Staatsoper in München en sinds dit jaar werkt ze samen met Krassimira Stoyanova. Sinds 2007 heeft ze deelgenomen aan talrijke producties van de Bayerische Staatsoper (Carmen, Dialogues des Carmélites, La Traviata, Die Zauberflöte, Hänsel und Gretel, Jen?fa, Parsifal, Elektra, Nabucco, Ariadne auf Naxos), onder de leiding van K. Nagano, A. Fisch, D. Ettinger, G. Jenkins, K. Chichon, K. Petrenko en anderen. Ze vertolkte ook de rol van Schwertleite (Die Walküre) in het Teatro alla Scala, met D. Barenboim; Maddalena (Rigoletto) in de Opera van Besançon, met J.-F. Verdier; Silla (Palestrina van Hans Pfitzner) in de Opera van Frankfurt, met K. Petrenko; en Marguerite (La Damnation de Faust) in de Opera van Nantes-Angers, met O. Elts.
De detailpagina bekijken
Vijfde prijs
Konstantin Shushakov begon zijn muziekstudies aan de Russische Academie voor Theaterkunsten bij Yuriy Udalov. Sinds 2009 studeert hij verder aan het Centrum voor Jonge Operazangers van Galina Vishnevskaya en aan het Bolsjoitheater in het kader van het Programma voor Jonge Artiesten. Hij krijgt er les van Diane Zola en Dmitry Vdovi. In 2008 nam hij deel aan de Eerste Internationale Pavel Lisitsianwedstrijd in Moskou en aan de 8ste Internationale Rimsky-Korsakovwedstrijd voor Jonge Operazangers in Sint-Petersburg. In het Bolsjoitheater vertolkte hij de rollen van Dancair (Carmen, gedirigeerd door E. Joel-Ornal) en Schaunard (La Bohème, A. Allemandi). In 2010 zong hij in de Tchaikovsky Concert Hall de rollen van Paris (Roméo et Juliette, B. Pionnier) en Hermann (Les Contes d’Hoffmann, L. Kampellone), en in 2011 Ein Deutsches Requiem van Brahms onder de leiding van M. Pletnev.
De detailpagina bekijken
Zesde prijs
Na een opleiding te hebben gevolgd als pianiste, begon Clémentine Margaine haar zangstudies in 2000. In 2003 ging ze studeren aan het CNSM in Parijs in de klas van Gerda Hartman. Vervolgens legde ze zich toe op het barokrepertoire en volgde lessen Lied en Franse melodie in Royaumont. Ze vervolmaakte zich ook bij Chantal Mathias. In 2009 werd ze verkozen tot Klassieke Revelatie ADAMI en behaalde de speciale prijs van de jury in de Internationale Wedstrijd van Marmande. Ze trad op in recital, met Lieder (Musorgsky, Mahler) en oratoria (Stabat Mater van Dvo?ák en Rossini, Requiem van Verdi en Duruflé), in Frankrijk (Abdij van Royaumont, Cité de la Musique, de Opera van Besançon, Salle Gaveau), in Marokko (Festival van Essaouira) en in Singapore. In de opera vertolkte ze de rollen van Carmen, Annio (La Clemenza di Tito), La Discorde en Roxanne (L’Europe galante). In 2011-2012 zal ze deel uitmaken van het gezelschap van de Deutsche Oper in Berlijn.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
Stanislas de Barbeyrac begon in 2004 te studeren aan het Conservatorium van Bordeaux bij Lionel Sarrazin. In 2008 ging hij les volgen aan het Atelier Lyrique van de Opéra National in Parijs. Hij werkte mee aan verscheidene opera’s, concerten en recitals, in de Opéra Garnier, in het Capitole in Toulouse (slaaf in Salomé), in Nice (Edmond in Manon Lescaut), Rijsel (Les Illuminations van Britten), Marseille (Beppe in Pagliacci), Tours (Jacquino in Fidelio), in de Chorégies van Orange (Gastone in La Traviata en Borsa in Rigoletto), in Boekarest en in de Villa Medici in Rome. Hij zong ook in Elias met het Orchestre National de France onder leiding van Kurt Masur. In 2008 behaalde hij de 1ste Prijs Opera in de Wedstrijd voor Zang van Béziers en in de Internationale Muziekwedstrijd van Marmande. In 2010 kreeg hij de Prix du Cercle Carpeaux en de Prix Lyrique de l’Association pour le Rayonnement de l’Opéra de Paris.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
Nikola Diskic begon zijn opleiding aan de Stankovic Muziekschool van zijn geboortestad en vervolgde vanaf 2007 zijn studies zang aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst van Mannheim bij Snežana Stamenkovic. Hij vervolmaakte zich bij Biserka Cvejic in Belgrado, Rudolf Piernay in Londen (Guildhall School) en Philip Kang in Seoel (Nationale Universiteit). Sinds 2009 heeft hij deelgenomen aan verschillende operaproducties in het Nationaal Theater van Mannheim: Ariadne auf Naxos (een lakei), Il Barbiere di Siviglia (Fiorello, onder leiding van Alois Seidelmeyer), Carmen (Morales) en Lohengrin (heraut), beide onder leiding van Dan Ettinger. Van 2005 tot 2007 behaalde hij verschillende prijzen op nationale en internationale muziekwedstrijden in zijn land van herkomst.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
Hwang Insu begon zijn muziekstudies in zijn land van herkomst, aan de Universiteit van Yonsei, waar hij studeerde bij Bae Yongnam en daarna bij Nam Euicheon. Momenteel vervolgt hij zijn zangstudies aan de Hochschule für Musik van Karlsruhe bij Donald Litaker. In Seoel nam hij deel aan verschillende wedstrijden en behaalde zo de 2de Prijs van de Joongang Wedstrijd (2010), en de 1ste Prijs in het Concours La Bella Opera en het Concours Vision Voice, beide in 2009. Ook in Korea was hij te horen in Così fan tutte (Guglielmo), in een productie van de Arts Hall of the Korea Broadcasting Company, en in Le Nozze di Figaro (Conte di Almaviva) in het Theater Yonsei. Hij zong ook in de uitvoering van de Krönungsmesse van Mozart.
De detailpagina bekijken
Niet-gerangschikte laureaat
Na zijn studies aan de Nationale Universiteit van Seoel bij Stoyan Popov en Kim Sung-Kil studeert Lee EungKwang sinds 2006 verder aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn, bij Anneliese Fried. In 2008 trad hij toe tot het Theater van Bazel, eerst bij de Opera Studio, vervolgens bij het Opera Ensemble. Hij zong ook op talrijke gelegenheden in het Theater van Bazel, in Le Nozze di Figaro (Figaro), Madama Butterfly (Sharpless), La Bohème (Marcello), Pikovaya Dama (Tomsky), Aida (Amonasro) en op het Festival Riva del Garda in Italië, in Rigoletto (Rigoletto). Hij behaalde op verschillende internationale wedstrijden een eerste prijs: Ernst Häfliger (Bern, 2010), Riccardo Zandonai (Rival del Garda, 2008), Alexander Girardi (Coburg, 2006). In de periode 2007-2010 mocht hij ook prijzen ontvangen in Oostenrijk, Korea, Turkije, Griekenland, Spanje en Nederland.
De detailpagina bekijken
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019