00:00:00 / 00:00:00
Wedstrijden / ZANG 1988 / Kandidaten / Kandidaten
Kandidaten
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Eerste prijs - Grote internationale prijs Koningin Elisabeth - Prijs Oratorio
La soprano polonaise Aga Winska est née à Varsovie dans une famille de musiciens. Très tôt, elle apprend le piano et la flûte traversière, puis se tourne vers le chant qu'elle étudie à la faculté de Chant et d'Art Dramatique du Conservatoire de Varsovie auprès d'Urszula Trawinska-Moroz. En 1986, elle obtient le prix du Ministère de la Culture et de l'Art pour ses prestations. Elle poursuit sa formation en participant aux masterclasses d'Irina Archipova (Varsovie), Hanne-Lore-Kuhze (Weimar), Elly ameling, Marlena Malas, Noëlle Barber et Elio Battaglia (Alden-Biesen). En 1987, elle débute à l'Opéra de Chambre de Varsovie dans le rôle de la Reine de la Nuit, chante en Pologne, Allemagne et France. C'est en 1988 qu'elle remporte le Premier Prix du CMIREB ainsi que le Prix d'Oratorio et le Prix Alex de Vries. Suit une vaste tournée en Europe : Vienne, Bruxelles, Stockholm, Paris, Cracovie... Invitée de nombreux festivals, elle chante sous la direction de Harnoncourt, Cambreling, Octors... Elle enregistre également pour la radio et la télévision polonaise, se perfectionne auprès de la soprano roumaine Elena Nentwig, interprète Clarisse dans Il Mondo della Luna de Haydn... Bien que ses apparitions aujourd'hui se fassent plus rares, elle demeure une référence en Belgique depuis qu'elle y a triomphé.
De detailpagina bekijken
Tweede prijs
La soprano américaine Jeanette Thompson à fait ses études à la Florida State University et à la Rice University. Elle est l'élève de P. Spery, N. Newton, A. Addison, B. Ford, V. Rozsa et de E. Mannion. Actuellement, elle enseigne au Conservatoire de Musique d'Izmir.
De detailpagina bekijken
Derde prijs - Prijs voor Lied
Hubert Claessens studeerde aan het Conservatorium van Maastricht bij Mya Besselink waar hij Cum Laude afstudeerde in Zang, Opera en Klassieke Saxofoon. In 1986 ontving hij de Edmond Hustinx Prijs, waarna hij zijn studie voortzette bij Margreet Honig. Tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel in 1988 werd hij Derde Laureaat en ontving hij de speciale Europese Prijs voor het Lied, met de hoogste aanbeveling van Elisabeth Schwarzkopf. Dit gaf aanleiding tot wereldwijde uitnodigingen voor Liedrecitals, onder andere in Brussel, Wenen, Parijs, Dublin en Tel-Aviv. Hubert Claessens maakte zijn operadebuut in 1984 als Roberto in I Vespri Siciliani bij de Nederlandse Opera in Amsterdam gedirigeerd door Edo de Waart. Hij werd er voor twee seizoenen geëngageerd, waarin hij rollen vertolkte in Il Prigioniero (Dallapiccola), La Fianciulla del West (Puccini), Parsifal en Meistersinger (Wagner). Ook was hij te horen als Don Alfonso in Cosi fan tutte (Mozart), Colline in La Boheme (Puccini) en in Debussy’s Pelleas et Melisande gedirigeerd door Michel Plasson. De Nationale Reisopera nodigde hem regelmatig uit voor zijn interpretaties van Samuel in Un Ballo in Maschera en Monterone in Rigoletto (beiden van Verdi), Schaunard in La Boheme en Collatinus in Benjamin Britten’s Rape of Lucretia, gevolgd door succesvolle voorstellingen als Papageno en Sprecher in Die Zauberflöte en Masetto en Leporello in Don Giovanni, rollen die hij ook vertolkte in Frankrijk, Spanje en Ierland. Recent zong hij in Erik Vos’ prachtige productie van Monteverdi’s Orfeo met hetzelfde gezelschap. Hubert Claessens maakte zijn debuut bij de Salzburger Festspiele, de Wiener Staatsoper en Theatre Le Chatelet in Parijs in de wereldpremiere van Die Schwarze Maske van Christof Penderecki onder leiding van Herbert von Karajan en zong de hoofdrol van Young Sam in Bernstein’s A Quiet Place. Vanaf dat moment wordt hij betrokken bij veel nieuwe creaties. Hij zong de titelrol tijdens de wereldpremiere van Walter Hus’ opera Orfeo in Brussel, Antwerpen, Parijs, Wenen, Lissabon, Berlijn, Amsterdam etc. Het Koninklijk Concertgebouw Orkest nodigde hem uit om de solo’s te zingen in A Survivor of Warsaw van Schoenberg gedirigeerd door Klaus Tennstedt. Hij vertolkte Orgon in de eerste productie van Spiel von Liebe und Zufall van Helge Joerns tijdens het Schwetzingen Festival in Duitsland. Recent verscheen hij in een nieuwe opera van Guus Jansen/Friso Haverkamp/ Pierre Audi in de titelrol van Hier voor de Nederlandse Opera in Amsterdam. Een CD opname van deze productie verschijnt binnenkort. Tevens zong hij de hoofdrol in een nieuwe opera van de Nederlandse componist Gerard Ammerlaan: Ontstaan in Grote Nood. Naast zijn carrière als zanger speelde en speelt hij moderne composities voor saxofoon, een aantal speciaal voor hem geschreven en voor CD opgenomen met Hubert Claessens als saxofoon-solist. Hij speelde op talrijke podia van de grote concertzalen zoals de Birmingham Symfony Hall, de Musikverein in Wenen, het Concertgebouw Amsterdam, de Philharmonie in Keulen, het Konserthus in Stockholm en vele andere zalen. In de tussentijd was hij regelmatig te gast in Karlsruhe, met name in het Händel Festival. Daar was hij te horen in vele concerten en opera producties zoals Admeto, Jephtha, Imeneo en Samson. Dit gaf hem de mogelijkheid te werken met Nicholas McGegan, Roy Goodman, Charles Farncombe en anderen. Op datzelfde podium overigens vertolkte hij Dr. Doolittle in My Fair Lady. Hubert Claessens heeft altijd plezier gehad in het zingen van opera’s en concerten met barokorkesten. Zijn eerste optreden met La Petite Bande gedirigeerd door Sigiswald Kuijken was als Don Alfonso in Cosi fan tutte, live opgenomen in Budapest tijdens een tournee in 1992. Dit was de start van een bijzondere samenwerking met hen. Hubert was betrokken bij hun Europese tournee in 1995 in Mozart’s Don Giovanni als Leporello, eveneens live opgenomen, en in 1998 zong hij Count Almaviva tijdens hun tournee en opname van Le Nozze di Figaro. Met hetzelde ensemble was hij te horen in Antonio Caldara’s I Disingannati, tijdens de Festwochen der Alte Musik in Innsbruck, en tijdens vele tours door Japan, Portugal, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk waarin hij de baspartijen zong in oratoria als Haydn’s Schopfung, Mozart’s Requiem en Bach’s Johannes Passio. Dat brengt ons naar Frankrijk en Jean-Claude Malgoire. Met zijn prachtige orkest La grande Ecurie et La Chambre du Roy, begeleidde hij Hubert Claessens in veel verschillende Mozart producties, als Don Giovanni (Leporello), Le Nozze di Figaro (Figaro), Die Zauberflöte (Papageno, Sprecher en Sarastro) en La Clemenza di Tito (Publio). In 1997 nodigden zij hem uit voor het produceren, zingen en dirigeren van een lange tournee met concert-arias van Mozart, de charmante opera Il Maestro di Capella van Cimerosa en enkele instrumentale stukken van Mozart. Dit was nadat Hubert Claessens zijn dirigeerdebuut had gemaakt bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest in Haarlem. Een van Hubert’s favoriete rollen is Nick Shadow in The Rake’s Progress van Strawinsky, een rol die hij recent zong in Amsterdam en in Berlijn (Konzerthaus), gedirigeerd door Jac van Steen. Met Pierre Audi (regisseur bij De Nederlandse Opera) werkte hij in Broken Strings en Snatched by the gods van Param Vir, en zong hij de titelrol Hier in the wereldpremiere Hier van Guus Janssen. Hij zong Lucifer in the nieuwste opera van Rob Zuidam bij De Nederlandse Opera in Amsterdam. Maestro Laurent Petitgirard nodigde Hubert uit om de titelrol te zingen in diens nieuwe opera Le Guru in Nice, uitgebracht op cd en dvd. Daarnaast is Hubert Claessens een veelgevraagd en gereputeerd concertzanger. Hij zong Bach’s Johannes Passion, de Matthäus Passion (zeer recent in Japan en Europe met Michel Corboz), Ein Deutsches Requiem van Brahms, Verdi’s en Faure’s Requiem, Händel’s Messiah en meer dan 80 andere oratoria en concert-stukken in de mooiste concertzalen als de Queen Elisabeth Hall in London, Palais des Beaux Arts in Brussel, het Palacio de Congresos y Auditos in La Coruna (Spanje) en het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Hubert Claessens is een veelzijdig artiest die uitdaging vindt in het authentiek te zijn in elke muziekperiode en stijl, wat terugkomt in zijn brede repertoire van Schuetz tot Penderecki en zelfs Gershwin en Cole Porter. Hij nam deel aan talrijke radio en televisie opnames in Nederland, Belgie, Ierland, Israel, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Japan en is te horen op vele CD opnames. In het seizoen 2011/12 verleent Huub Claessens zijn medewerking aan de wereldcreatie van Der Turm, van ircam-componist Claude Lenners, die in opdracht van het Orchestre Philharmonique en het Grand Théâtre du Luxembourg deze opera componeert.
De detailpagina bekijken
Vierde prijs
Bass-baritone Jacob Will made his New York Philharmonic debut as soloist in the American Premiere of the Messa per Rossini, a performance televised live nationwide. An experienced concert artist, Jacob Will has appeared with the Berlin Radio Symphony Orchestra under the baton of Vladamir Ashkenazy and with the Cabrillo Festival under the baton of Dennis Russell Davies. He has sung with the San Francisco Symphony in the St. Matthew Passion, with the International Bach Festival of Schaffhausen, Switzerland in the St. John Passion, and with the Vienna Symphonic Orchestra in Frank Martin's Le mystère de la Nativité. He has also recorded Cherubini’s Messe solennelle under Helmuth Rilling and Zemlinsky’s Kleider Machen Leute under Ralf Weikert. Jacob Will has sung for many years with the Zürich Opera, appearing in roles such as Raimondo in Lucia di Lammermoor, Mustafa in L'Italiana in Algeri, and Colline in La Boheme. Other companies with which he has appeared include the New York City Opera as Figaro in Le Nozze di Figaro, Vancouver Opera as Oroveso in Norma, the Bavarian State Opera as Samuel in Un Ballo in Maschera and the San Francisco Opera as Masetto in Don Giovanni. A native of Hartsville, South Carolina, Jacob Will attended Furman University and graduated from the University of South Carolina and the Cincinnati Conservatory of Music. He participated in the Merola and Adler Fellowship Programs of the San Francisco Opera and has been a prizewinner in various international singing competitions including the Munich Competition and the Queen Elisabeth Competition.
De detailpagina bekijken
Vijfde prijs
Mezzosopraan Yvonne Schiffelers is sinds 1996 als docent solozang en opera verbonden aan het Conservatorium Maastricht. Ze studeerde zelf in 1986 in Maastricht cum laude af in de richting uitvoerend musicus concert en opera. Nog voor de afronding van deze studie werd zij al geëngageerd door de opera van Keulen en gasteerde zij aan het Stadttheater van Aken. Van 1987 tot 1994 was zij vast ensemblelid van het National Theater Mannheim. Daar heeft zij haar repertoire kunnen uitbreiden tot meer dan 50 rollen voor haar stemvak zoals Dorabella, Octavian, Componist, Charlotte en Orfeo. Deze partijen vertolkte ze ook regelmatig als gast bij belangrijke Duitse operahuizen waaronder die in Frankfurt, Berlijn, Hamburg, Keulen en Hannover. Tot op heden is zij vaste gastsoliste aan het National Theater Mannheim. Ondertussen profileerde zij zich ook als soliste op het concertpodium met werken van Bach tot Berio. Zij trad op in binnen- en buitenland met orkesten en dirigenten van naam. Van deze uitvoeringen bestaan verschillende radio- en televisieopnamen. In Duitsland en Oostenrijk was zij zeer succesvol als Mahlervertolkster en overal kregen haar originele liedrecitals lovende kritieken. De vele concertaanbiedingen stelden haar in staat om vanaf 1995 freelance te gaan werken en gevolg te geven aan uitnodigingen van operagezelschappen onder andere in Amsterdam, Helsinki, Keulen en Nagoya. Zij werd gevraagd voor verschillende internationale festivals in Europa en Zuid-Amerika zoals het Servantes Festival in Guanajuato en Mexico City 2003. Voor de seizoenen 2004-2006 werd zij gecontracteerd door de Opéra Royal de Wallonie in Luik , het National Theater Mannheim en de Nederlandse Opera in Amsterdam. In 2007 vertolkte zij bij Opera Zuid de rollen van La Principessa en Zita in Il Trittico van Puccini. Seizoen 2009 werd zij geëngageerd door de opera van Bari voor Waltraute. Yvonne Schiffelers gaf verder masterclasses in Castellon, Rio de Janiero en Damascus. Daarnaast is zij als vocaalcoach sinds 2005 verbonden aan de operaproducties van de Jeunesses Musicales in Weikersheim, Duitsland. Met regelmaat wordt zij gevraagd als jurylid van verschillende concoursen. In 2008 nodigde de Vlaamse televisie haar uit om plaats te nemen als panellid tijdens de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Vóór haar conservatoriumopleiding voltooide Yvonne Schiffelers de pedagogische academie. In combinatie met haar zangcarrière maakt dit haar tot een ervaren zangdocent die uit gemotiveerde zangstudenten het beste naar boven weet te halen.
De detailpagina bekijken
Zesde prijs
De detailpagina bekijken
Zevende prijs
Marie-Noëlle de Callataÿ studeerde zang bij Jules Bastin aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Ze is laureate van het Internationale Zangconcours van ’s Hertogenbosch 1987 en van de Koningin Elisabethwedstrijd 1988, waar ze tevens de Prijs Jacques Stehman ontving. Ze geeft talrijke recitals en neemt deel als soliste aan oratoria in België en in het buitenland (Frankrijk, Italië, Rusland, Denemarken, Spanje, Japan, Duitsland, Portugal, de Verenigde Staten, Luxemburg) onder leiding van dirigenten zoals Frieder Bernius, Frans Brüggen, Pierre Cao, William Christie, Grant Llewellyn, Peter Neumann, Ton Koopman, Patrick Peire, Yuri Simonov, Pierre Bartholomée, Marc Minkowski. Bij de Vlaamse Opera was ze aan het werk te horen in Cenerentola van Rossini (Guy Joosten/ E. Pido), Il Ritorno d’Ulisse in Patria (J. Cl. Auvray/ Fl. Heyerick), L’incoronazione di Poppea van Monteverdi (G. Deflo/ R. Jacobs), Don Carlo van Verdi (G. Deflo/ S. Soltezs), Le Nozze di Figaro van Mozart (G. Joosten/ P. Erckens), Xerxes van Händel (N. Hytmer/ Jos Van Immerseel), Il Trittico van Puccini (R. Carsen/ S. Varviso), Les Liaisons Dangereuses van Piet Swerts (Ph. Sireil/P. Davin) en Die Zauberflöte van Mozart (N. Hytner/Marc Piollet). In De Munt zong ze in Medeamaterial van P. Dusapin en in Dido and Aeneas van Purcell (J. Delcuvellerie/Ph. Herreweghe), Orphée aux Enfers van Offenbach (H. Wernicke/P. Davin) en Ariadne auf Naxos van R. Strauss (U. Laufenberg/A. Pappano). In de Staatsoper Hamburg was ze in maart 1999 te zien als Clorinda in Rossini’s Cenerentola. Marie-Noëlle de Callataÿ heeft ondermeer de titelrol in Il Re Pastore van Mozart in concertversie gezongen in de Cité de la Musique te Parijs met het Orchestre Philharmonique van Radio France onder leiding van Leopold Hager, met wie ze ook in Salzburg de mis in c klein van Mozart vertolkte.
De detailpagina bekijken
Achtste prijs
De detailpagina bekijken
Negende prijs
De Belgische bas-bariton Werner Van Mechelen studeerde bij Roland Bufkens aan het Lemmens-Instituut in Leuven. Hij volgde Meestercursussen bij onder anderen Dietrich Fischer-Dieskau, Elisabeth Schwarzkopf, Malcolm King, Robert Holl en bij het liedduo Mitsuko Shirai en Hartmut Höll. Hij behaalde verschillende Prijzen op internationale wedstrijden, waaronder Koningin Elisabeth, Vocalistenconcours (‘s-Hertogenbosch), Concours International de Chant (Toulouse) en het Concurs Viñas (Barcelona). Op deze laatste wedstrijd won hij tevens de speciale Schubert-prijs. Met veel succes nam hij deel aan de bekende BBC Cardiff Singer of the World Competition. Werner Van Mechelen is een veelzijdig artiest. Uitvoeringen van de grote Passies en Oratoria, alsook van liederen met orkest, brachten hem naar vele vooraanstaande podia in Brussel, Amsterdam, Keulen, Genève, Parijs, Barcelona, Tel Aviv, enz. Als operazanger is hij te gast in vele theaters. Zijn repertoire omvat een zestigtal partijen uit verschillende stijlperiodes: hij vertolkt alle grote Mozart-partijen, zoals Don Giovanni of Leporello Don Giovanni, Figaro of de Graaf Nozze di Figaro, Don Alfonso of Guglielmo Cosi fan tutte, Papageno Die Zauberflöte, maar ook Thoas Iphigénie en Tauride, Pizarro Fidelio, Graf Eberbach Der Wildschütz, Dandini La Cenerentola, titelrol Rigoletto, Ford Falstaff, Varlaam Boris Godoenov, Schaunard of Marcello La Bohème, Sonora La Fanciulla del West, Karnac Le Roi d’Ys, Sancho Panca Don Quichotte, Musiklehrer Ariadne auf Naxos, Mandryka Arabella, Tierbändiger en Athlet Lulu, titelrol Wozzeck, Gyges Der König Kandaules, de Boswachter Sluwe Vosje, Nekrotzar Le Grand Macabre, Chambellan Yvonne (Philippe Boesmans), enz. Het Wagner-repertoire bekleedt een bijzondere plaats in de carrière van Werner Van Mechelen: Wotan Das Rheingold, Wolfram Tannhäuser, Kothner Die Meistersinger von Nürnberg en Alberich Der Ring des Nibelungen. Na succesrijke vertolkingen bij de Opéra Royal de Wallonie (met TV-uitzending op RTBF), heeft hij de rol van Alberich geïnterpreteerd bij De Nederlandse Opera, De Vlaamse Opera en het Teatro La Fenice van Venetië. Werner Van Mechelen trad reeds op in de Operahuizen van Antwerpen/Gent, Brussel, Luik, Amsterdam, Zürich, Linz, Dortmund, Keulen, Parijs, Nancy, Avignon, Venetië, Seoul, enz. Hij werkte er met dirigenten als James Conlon, Patrick Davin, Roy Goodman, Hartmut Haenchen, Lothar Koenigs, Bernhard Kontarsky, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken, Friedemann Layer, Antonio Pappano, Stefan Soltesz, Jeffrey Tate, Silvio Varviso, Walter Weller, Mark Wigglesworth en vele anderen. Tot de nieuwe partijen die Werner Van Mechelen gaat vertolken, behoren o.m. Amonasro (Aida), Amfortas (Parsifal), Jochanaan (Salome), Faninal (Der Rosenkavalier)... Werner Van Mechelen heeft een sterke band met het genre van het Lied. Hij zingt alle grote liedcycli (Schubert, Schumann, Mahler), maar daarnaast ook minder bekend repertoire. Zijn partners daarbij zijn pianisten Jozef De Beenhouwer, Christel Kessels, Eric Schneider en anderen. Behalve opnames voor radio en televisie, zowel in België als voor buitenlandse stations, maakte Werner Van Mechelen ook opnames van barok-muziek, liederen van Richard Strauss, Claude Debussy, Francis Poulenc, Lodewijk Mortelmans en Peter Benoit. Bij Dynamic verscheen de DVD van Le Roi d’Ys uit de Opéra Royal de Wallonie. Integrale CD-opnames werden gerealiseerd van het oratorium Elias en van de opera’s Livietta e Tracollo (Pergolesi), Don Giovanni, Le Nozze di Figaro, Die Meistersinger von Nürnberg en Das Rheingold.
De detailpagina bekijken
Tiende prijs
Zoë Hwang is a soprano, writer, and broadcast hostess. She graduated from the Juilliard School and also had American Opera Center Training. She won the bronze medal of the Queen Elisabeth Competition and attended festivals including the Aldeburgh Festival (UK), Flander's Festival (Belgium) and the Monte-Carlo Printemps des Arts (Monaco). She released a CD on the French label REM, with Richard Strauss and Berg Songs. As a piano accompanist, she worked for the Opéra Comique of Paris, Flanders Opera, and the Juilliard School. Since 1995 she is a presenter at Philharmonic Radio Taipei. She writes columns for the Performing Arts Magazine and Interior Magazine, had 8 books published, and is a creative coordinator for fashion.
De detailpagina bekijken
12 items | 2 Bladzijdes | Bladzijde
Français - Nederlands - English
In de website zoeken
Newsletter
Inloggen
Audio & video Viool 2019
Herbeluister of herbekijk de optredens van de kandidaten !
De cd's van de Wedstrijd
Online mediatheek
Audio, video's en foto's van 1951 tot 2019